Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Hyvä blogi uskaltaa ottaa kantaa – haastattelussa WTD-blogin Natalia Salmela

 

Yritysten omissa medioissa oma yritysblogi on monesti yksi tärkeimmistä sisällöistä, sekä myös aktiivisinta otetta vaativaa sisältöä. Usein blogin ylläpitäminen koetaan myös hieman haastavaksi aikapulan, sisältömörköjen ym. takia. Blogista on kuitenkin paljon hyötyä jos se on tehty taiten: blogin avulla voidaan välittää arvokasta tietoa asiasta kiinnostuneille kuluttajille, sitouttaa kuluttajia yritykseen sekä vahvistaa asiakassuhdetta. Käytännön tasolla aktiivinen blogi auttaa nostamaan yrityksen verkkosivuja paremmin esiin Googlen hauissa ja edesauttaa yrityksen löydettävyyttä.

 

Mikä erottaa blogeissa jyvät akanoista? Päätimme kysyä asiaa yhdeltä Suomen kokeneimmista ja suosituimmista bloggaajista. Natalia Salmela on pitkän linjan sisältö- ja viestintäammattilainen ja nykyään täysipäiväinen markkinointiviestintäyrittäjä sekä bloggaaja White trash disease -blogin takana. Nata avasi näkemyksiään bloggaamisesta sekä antoi vinkkejä taklaamaan blogihaasteita.

 

Mikä on blogien ja bloggaamisen rooli kuluttajamarkkinoinnissa?

Natalia aloitti bloggaamisen vuonna 2011, kun ensimmäinen kaupallinen blogiportaali oli juuri perustettu ja blogit vasta nousemassa isomman massan ilmiöksi.

“On ollut todella kiinnostavaa seurata alan kehitystä! Oma missioni on ollut alusta asti viedä alaa kohti ammattimaista ja kaupallista suuntaa. Jo ennen oman blogin perustamista olin vakuuttunut blogien potentiaalista tehokkaana markkinointikanavana, olinhan itsekin ostanut tuotteita bloggaajan inspiroimana. Ostopolku blogipostauksen lukemisesta toimintaan on monissa tapauksissa melko lyhyt, linkin verkkokauppaan saa upotettua henkilökohtaisen sisällön keskelle. Bloggaajan sanaan luotetaan jopa vuosien lukijasuhteen ansiosta, siksi suositukset tuntuvat relevanteilta”, Nata sanoo.

Nata uskoo, että vaikuttajamarkkinointi tulee vain kasvamaan nykyisestä. Nuoremmat sukupolvet ovat omaksuneet tavan ja melkeinpä voisi sanoa, että se on heillä jo geeneissä. Ilmiö on kasvussa myös vanhempien kuluttajien parissa. Aikuisbloggaajien blogeja on ollut olemassa jo pidempään, ja aikuistubettajat ovat nyt alkaneet julkaista ensimmäisiä videoitaan.

 

Kuvaaja Sam Jamsen

Mitkä asiat ovat tärkeitä blogia kirjoittaessa?

Natan mielestä hyvälle blogipostaukselle ei ole yhtä kaavaa. Tärkeintä on, että postaus sopii blogin kokonaisfiilikseen – tai vastaavasti poikkeaa siitä huomiota herättävästi esimerkiksi teemalla tai kärjellä. Aivan kuten mihin tahansa kirjoitettuun tekstiin, myös blogipostaukseen pätee perinteiset opit draaman kaaren rakentamisesta, oivalluksesta ja kiinnostavasta otsikoinnista.

“Oma vinkkini on lopettaa blogipostaus kysymyksellä lukijoille. Näin keskustelu jatkuu soljuvana kommenttiboksissa”, hän toteaa.

Yleisesti kiinnostava blogi on Natan mukaan monien asioiden summa. Kirjoittajan mieleenpainuva persoona, hyvä kieliasu ja yleisölle sopiva tone of voice, laadukkaat kuvat, löydettävyys ja uniikkius. Ennen blogin perustamista kannattaa miettiä mikä on blogin tavoite ja kohderyhmä, aivan kuten missä tahansa projektissa.

 

Missä asioissa yritykset yleensä epäonnistuvat blogeissaan?

Yritysblogit yleistyvät koko ajan. Vinkkinä Nata kehottaakin ennen blogin perustamista pohtimaan sitä, miksi blogi halutaan perustaa ja mitä sillä halutaan saavuttaa.

“Sisältöä ei kannata luoda sisällön luomisen ilosta, se on ajanhukkaa. Myös ihan konkreettinen pohdinta resurssien tiimoilta on tärkeä, sillä blogin menestyksen yksi tärkeimpiä elementtejä on säännöllinen julkaisutahti”, hän sanoo.

“Yrityksen blogista haluaisin itse lukea mainosmaisten, tuotelähtöisten tekstien sijaan laajempaa pohdintaa yrityksen toimialan kiemuroista, mieluiten kansankielisesti. Esimerkiksi rakennuttaja voisi osoittaa asiantuntemuksensa koko alasta kirjoittamalla Suomen asuntotilanteesta ja autokauppias voisi ottaa kantaa lainsäädäntöön autoalalla. Yritysblogien suurin kompastuskivi onkin pelko olla mieltä asioista. Ei voi voittaa, jos ei ota riskiä häviöstä”, Nata toteaa.

“Muuta kiinnostavaa yritysblogien sisältöä voi olla esimerkiksi konkreettiset, hyödylliset vinkit lukijoille. Kukapa muu tietäisi tietystä alasta enemmän kuin alalla päivittäin työskentelevät ihmiset. Oman asiantuntemuksen jakaminen ei ole keneltäkään pois, päinvastoin!”


Natalian vinkit markkinoijalle yritysblogin tekemiseen

Yrityksen oman blogin tuottamiseen Nata suosittelee nimeämään vastuuhenkilöt ja resursoimaan heille riittävästi aikaa.

“Kenenkään ei pitäisi joutua kirjoittamaan blogia paniikissa,  juuri ennen deadlinea, muiden töiden painaessa päälle. Työryhmä on myös hyvä seula ennen postauksen julkaisua. Rimakauhua on olemassa vain, jos lopputuloksesta on epävarma”, hän sanoo.

“Usein yritysblogeja kirjoittaessa unohdetaan visuaaliset elementit kokonaan ja turvaudutaan kuvapankkikuviin. Blogi jo käsitteenä kuitenkin perustuu henkilökohtaisuuteen, joten kuvien on hyvä olla samaa tasoa kuin tekstinkin: asiantuntevia, laadukkaita ja tätä päivää.”

Loppuun hän sanoo: “Haluan saada yhden asian pois päiväjärjestyksestä. Olen kummastellut jo tovin B2B-alalla vallitsevaa termien väärinkäyttöä. Blogi = ländäri, jossa sisältö on kronologisessa järjestyksessä. Blogipostaus = yksi blogissa oleva teksti.
Väärin: “Kirjoitin uuden blogin, käy lukemassa.”
Oikein: “Kirjoitin uuden blogipostauksen, käy lukemassa.”