Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

HubSpot-verkkosivut – plussat ja miinukset

Verkkosivustojen rooli on viimeisen 10 vuoden aikana muuttunut tuotelähtöisestä, “katalogimaisesta” webbisivusta aidosti asiakkaita palveleviin, sisältövetoisiin verkkosivustoihin. Yhtenä tekijänä verkkosivustojen kehittymisessä on ollut sisällönhallintajärjestelmien (CMS = content management system) yleistyminen.

Tässä jutussa keskitymme tarkastelemaan HubSpot CMS -sisällönhallintajärjestelmää, sen toiminnallisuuksia, etuja sekä haasteita, joita tavallisimmin nousee esiin.

 

HubSpot CMS pähkinänkuoressa

HubSpot CMS on verkkosivustoalusta, jonka suosio on kasvanut viime vuosina kovaa vauhtia.

Verkkosivustojen haasteena on yhä sisältöjen staattisuus, joka tarkoittaa sitä, etteivät sivuston käyttökokemus tai sisällöt  muokkaudu käyttäjän mukaan. HubSpot CMS auttaa yrityksiä tämän haasteen ratkaisemisessa. HubSpot CMS -järjestelmä koostuu muun muassa seuraavista toiminnallisuuksista ja elementeistä:

Sisältösivut

Sivustolle voidaan luoda erilaisia sisältösivuja. HubSpotista löytyy drag and drop -editori, jolla sivupohjia voi muokata.

Älykkäät toimintakehoitteet eli CTA:t

Älykkäät toimintakehoitteet voivat olla esimerkiksi painikkeita tai kuvabannereita, joiden sisältöä voidaan kohdentaa kullekin käyttäjälle.

Blogialusta

HubSpotissa on sisäänrakennettuna blogityökalu, jolla blogisisältöjen julkaisu, hallinta ja optimointi on helppoa.

Laskeutumissivut

HubSpotin CMS:n avulla voit luoda erilaisia laskeutumissivuja ja kampanjasivuja helposti.

Sisäänrakennettu SEO- ja raportointityökalu

Sisällön hakukonelöydettävyys on HubSpot-työkalussa huomioitu kohtuullisen hyvin. Sisäänrakennetun SEO-työkalun avulla voit seurata sivustosi ja sen sisältöjen hakukonelöydettävyyden kehitystä.

Lomakkeet

HubSpotissa ei tarvita erillisiä lomaketyökaluja tai -lisäosia, vaan sivuston lomakkeet (esim. yhteydenotto, tarjouspyyntö jne) voidaan toteuttaa HubSpotin omalla lomaketyökalulla

HubSpot CMS edut

 

Älykäs sisältöjen kohdentaminen ja personointi

Yksi HubSpotin selkeimmistä eduista moniin muihin sisällönhallintajärjestelmään verrattuna ovat sen älykkäät sisällön kohdentamis- ja personointitoiminnot. HubSpotin älykkään sisällön (smart content) avulla voit näyttää erilaista sisältöä vaikkapa tunnistetuille ja tunnistamattomille kävijöille.

Jos esimerkiksi kävijä on tunnistettu jo tutuksi asiakkaaksi, voidaan hänelle näyttää eri sisältöä kuin kävijälle, joka ei ole vielä asiakkaasi. Näin päästään tekemään sivuston käyttökokemuksesta entistä relevantimpi erilaisille kävijöille.

HubSpotissa voidaan näyttää eri sisältöä eri kohderyhmille ja kävijätyypeille.

Sivuston nopeus

HubSpotin sisällönhallintajärjestelmä saa suhteellisen paljon kiitosta sivujen latausnopeudesta. Jos toteutat sivuston HubSpotilla, sinun ei tarvitse hankkia erillistä palvelinta, vaan palvelintila sisältyy lisenssin hintaan.

HubSpot pyörii globaalin sisällönjakeluverkoston (CDN = content delivery network) päällä, joka takaa sivuston nopeuden päätelaitteesta ja sijainnista riippumatta.

Sivuston latausnopeuden tiedetään vaikuttavan käyttökokemuksen lisäksi sen hakukonelöydettävyyteen.

 

Data ja eri työkalut samassa paikassa

Lähes kaikki HubSpot CMS:n toiminnallisuudet löytyvät myös muista alustoista erilaisia työkaluja ja lisäosia käyttämällä, mutta tällöin törmätään sisällönhallinnan näkökulmasta haasteisiin:

  • Sisällönhallintajärjestelmästä tulee tilkkutäkki: paljon erillisiä työkaluja, jolloin lisäosien → sivuston hallinta ja ylläpito on entistä työläämpää
  • Datan hallinta → tiedon jakaminen ja hallinta eri työkalujen ja lisäosien välillä on hankalaa.

HubSpotin CMS:n avulla (riippumatta onko sinulla HubSpot Marketing-työkalu käytössä vai ei) saat kattavan paketin markkinointityökaluja.

 

HubSpot CMS haasteet

Rajallinen valikoima valmiiden teemoja ja moduuleita

HubSpotista ei löydy samanlaista laajaa valikoimia ilmaisia tai maksullisia sivuteemoja tai lisäosia, kuin esimerkiksi WordPressissä. HubSpotilla on kyllä Marketplace, josta voi templateja ladata (sekä ilmaisia että maksullisia), mutta niiden valikoima on suhteellisen kapea.

HubSpotissa onkin suositeltavaa käyttää omaan käyttöön suunniteltuja, kustomoituja teemoja ja sivupohjia.  Jos olet suunnittelemassa HubSpotin CMS:n hankintaa, saat suhteellisen edullisesti HubSpotin tekemän migraation nykyisestä sivustostasi. (ja itseasiassa Jos siis esimerkiksi haluat siirtää sivustosi WordPressiltä HubSpot CMS-alustalle, voi HubSpot migroida sivuston ilman lisäkuluja. HUOM! Migraatio voidaan tehdä vain julkisessa ympäristössä olevasta sivustosta, eli esimerkiksi sivustouudistuksessa ei HubSpotin tekemää migraatiota voida tehdä sivuston layoutien pohjalta.

HubSpot Marketplacesta löydät erilaisia templateja ja moduuleja

 

Lisenssipohjainen

HubSpot on lisenssipohjainen palvelu, ja eroaa tältä osin esimerkiksi avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmistä, kuten WordPressistä ja Drupalista. Eli maksat sisällönhallintajärjestelmästä kuukausimaksua.

 

HubL ja muut HubSpot-spesifit teknologiset asiat

HubSpotin templatet käyttävät HubSpotin omaa syntaksia (nimeltään HubL). Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos HubSpot-alusta ja HubL ei ole tuttuja entuudestaan, vaativat ne kehittäjältä hieman tutustumista ja opiskelua.

 

Mitä HubSpot CMS maksaa?

HubSpot CMS:n voi hankkia kahdella tapaa:

  • lisäosana HubSpot Marketing -työkalun lisenssiin → HubSpot CMS:n hinta 280 € /kk
  • erikseen ilman HubSpot Marketing -työkalua (ns. standalone) → HubSpot CMS:n hinta 300 € / kk

HubSpotin CMS:n hinta jakaa mielipiteitä. Jos verrataan avoimen lähdekoodin järjestelmiin (jotka ovat lähtökohtaisesti ilmaisia), on HubSpot kalliimpi. Samanaikaisesti monet muut lisenssimaksulliset CMS:t ovat HubSpotia kalliimpia.

Esimerkiksi HubSpotin ja WordPressin kustannusten vertailu ei ole kuitenkaan aina helppoa. Vaikka WordPress on ilmainen, pitää huomioida palvelintilan kustannukset. Ja saavuttaaksesi samoja toiminnallisuuksia kuin HubSpotissa (esim. laskeutumissivutyökalu), joudut todennäköisesti ostamaan maksullisia lisäosia WordPressiin.

Kenelle HubSpot CMS sopii?

HubSpot on varteenotettava sisällönhallintajärjestelmä monenlaisiin eri tarpeisiin. Erityisen hyvin HubSpot soveltuu ns. sisältövetoisiin verkkosivustoihin. 

HubSpot on hyvin käyttäjäystävällinen, ja sen käyttöliittymä on intuitiivinen. Siksi HubSpotin avulla verkkosivuston sisältöjen päivittäminen on helppoa. Toki verkkosivuston suunnitteluvaiheessa on tärkeää miettiä sivuston ja sivupohjien rakenteet niin, että eri sivupohjien muokkaus on helppoa.

 

Haluatko kuulla lisää HubSpot-verkkosivustoista tai sparrata verkkosivustoasioissa? Laitappa viestiä, niin jutellaan.

 

Matias Suhonen

matias@matter.fi