Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

HubSpot-tietopaketti: automaatiotyökalu, toiminnallisuudet, hinnat, käyttöönotto

Sisällys

Mikä on HubSpot?

HubSpot-työkalut

HubSpot Marketing Hub ja sen käyttö

Millaisille yrityksille HubSpot sopii?

HubSpot Marketing -lisenssien hinnat

Muut kustannukset

 

Mikä on HubSpot?

HubSpot noussut yhdeksi maailman suosituimmaksi markkinoinnin ja myynnin automaatiojärjestelmäksi viimeisten vuosien aikana. HubSpotin perusti vuonna 2006 amerikkalaiset Brian Halligan ja Dramesh Shah, jotka ovat edelleen HubSpotin johdossa. Tällä hetkellä HubSpotilla on yli 60 000 asiakasta ympäri maailman. HubSpotilla työskentelee hiemän yli 2500 ihmistä.

HubSpot on noussut myös Suomessa suosituimmaksi markkinoinnin automaatiotyökaluksia. Vainun julkaiseman listauksen mukaan HubSpotin markkinaosuus Suomessa on markkinoinnin automaatiomarkkinassa 36 %. HubSpot on löytänyt tiensä monen kokoluokan yrityksiin aina pienistä yrityksistä pörssiyhtiöihin. Etenkin HubSpotin ilmainen CRM (siis, aidosti ilmainen) houkuttelee monia yrityksiä hyppäämään HubSpot-maailmaan.

HubSpot on kehittynyt alustaksi, joka yhdistää markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun työkalut ja datan yhteen paikkaan. Jo nimi “HubSpot” korostaa järjestelmän keskeisiä hyötyjä:

Työkalut yhdessä paikassa

etenkin markkinoinnissa on totuttu siihen, että käytössä on paljon eri työkaluja, jotka ovat erillään toisistaan. Aikaa kuluu eri työkalujen välillä sinkoiluun ja kokonaisuuden hallinta on vaikeampaa.

Data yhdessä paikassa

HubSpot “niputtaa” kaiken markkinoinnin ja myynnin datan yhteen paikkaan. Eli voit ohjata ja rakentaa markkinointiasi ja myyntiäsi entistä älykkäämmin datan avulla. Voit siis käyttää esimerkiksi kontaktin verkkokäyttäytymisdataa ja yhdistää sitä CRM-dataan.

 

HubSpot-työkalut

HubSpotin työkalut voidaan jakaa neljään pääryhmään:

  • HubSpot Marketing Hub
  • HubSpot Sales Hub
  • HubSpot Service Hub
  • HubSpot CRM

Tämän lisäksi tarjolla on verkkosivustotyökalu HubSpot CMS ja vino pino erilaisia maksullisia lisäosia (add-on). Keskitymme tässä jutussa erityisesti HubSpot Marketing Hubiin ja sen toiminallisuuksiin, hinnoitteluun ja käyttöönottoon.

 

HubSpot Marketing Hub

Tämä on ehkä HubSpotin työkaluista se tunnetuin eli markkinoinnin automaatiojärjestelmä. Marketing Hubiin sisältyvät muun muassa seuraavat työkalut / toiminnallisuudet:

  • Sähköpostimarkkinointityökalu
  • Kontaktien ja listojen hallinta
  • Laskeutumissivu eli landing page -työkalu
  • Blogialusta
  • Toimintakehoitteiden (CTA) luontityökalu
  • Sosiaalisen median hallinta- ja julkaisutyökalu
  • Automaattisten polkujen (workflow) luonti
  • Liidien pisteytys
  • Raportointi

HubSpot Marketing Hub kokoaa siis yhteen hyvin laajan ja hyödyllisen kattauksen entistä älykkäämän markkinoinnin ja myynnin tekemiseen.

 

HubSpot Sales Hub

HubSpot Sales Hub on nimensä mukaisesti modernin myyjän työkalupakki, jonka keskeisenä tarkoituksena on antaa myyjälle enemmän tietoa ja säästää aikaa.

Sales Hubin ominaisuuksia ovat muun muassa:

  • Myynnin pipelinen hallinta
  • Myynnin taskien hallinta ja muistutukset
  • Myynnin dashboard
  • Valmiit sähköpostitemplatet ja viestiautomaatiot myynnin käyttöön
  • Ajanvarauskalenteri myyntitapaamisten sopimiseen
  • Liidien ja kontaktien seuranta (esimerkiksi notifikaatiot lähetettyjen sähköpostien avaamisesta)

 

HubSpot Service Hub

Asiakaspalvelu on erittäin tärkeä osa-alue, joka jää liian usein markkinoinnin ja myynnin prosessien ulkopuolelle omaan siiloonsa. Tämä ns. siiloutuminen (etenkin tiedon) on asia, joka näkyy pahimmillaan loppuasiakkaalle sekavana ja huonona asiakaskokemuksena.

HubSpotin Service Hub auttaa yrityksiä tuomaan asiakaspalveluun liittyvän viestinnän, tiketöinnin ja casejen seurannan yhteen paikkaan.

Service Hubin toiminnallisuuksia ovat muun muassa:

  • Keskustelujen / asiakaspalveluviestien hallinta yhdessä paikassa (one inbox -ajattelu)
  • Tiketöinti
  • Palautekyselyt (esim. NPS)
  • Automaatiot ja keskustelujen reititys
  • Chat ja chatbot toiminnallisuudet

 

HubSpot CMS

HubSpot-alustalla on mahdollista rakentaa verkkosivustoja. Voit hankkia HubSpotin verkkosivusto- eli CMS-lisenssin, joko Marketing Hub -lisenssin lisäosana tai erikseen (ns. standalone).

HubSpotin sisällönhallintajärjestelmä eli CMS mahdollistaa entistä älykkäämpien ja kontekstuaalisten verkkosivustojen tekemisen. HubSpot CMS:n avulla voit esimerkiksi personoida ja kohdentaa verkkosivustosi sisältöjä kävijän käyttäytymisen mukaan (esimerkiksi tarjota eri sisältöä olemassa oleville asiakkaille vs. uudet potentiaaliset asiakkaat).

HubSpot CMS-lisenssiin sisältyy kaikki mitä tarvitset verkkosivujen rakentamiseen ja julkaisuun:

  • sivuston sisällön ja sivupohjien hallinta
  • testiympäristö (content staging)
  • landing pagejen luonti
  • blogityökalu
  • chat-toiminnallisuus verkkosivustolle
  • domainien hallinta
  • palvelintila

Lue: HubSpot vs. WordPress vertailu

HubSpot CRM

HubSpotin selkärankana toimii HubSpot CRM (maksuton). CRM toimii siis kontaktien ja kontakteihin liittyvän tiedon tallennuspaikkana. Käyttötapoja / käyttötapauksia on monia – osa yrityksistä käyttää vain HubSpotin ilmaista CRM:ää ja osa taas integroi HubSpotin työkalut nykyiseen CRM-järjestelmään. HubSpotin eri työkalujen käytön vaatimuksena ei siis ole se, että yrityksen pitäisi siirtyä käyttämään HubSpotin CRM:ää.

HubSpotin CRM ja esimerkiksi HubSpot Sales Hubin toiminnallisuudet soveltuvat erityisesti yrityksiin, jossa CRM on ensisijaisesti myynnin ja liiketoiminnan ohjauksen väline. Jos yrityksen ja sen liiketoiminnan vaatimukset CRM-järjestelmälle ovat hyvin komplekseja (CRM:ään halutaan luoda erilaisia tuoterakenteita, integroida laskutusprosesseja jne.) ei HubSpotin CRM ole välttämättä paras vaihtoehto.

HubSpot CRM on aidosti ilmainen työkalu. Osa myynnin CRM-käyttöön liittyvistä toiminnallisuuksista liittyy Sales Hubiin ja laajemmat käyttömahdollisuudet voivat vaatia maksullista versiota Sales Hubista.

 

HubSpotin lisäosat

HubSpotiin ja erityisesti HubSpot Marketing Hubin puolelle on saatavilla paljon erilaisia maksullisia lisäosia.

  • HubSpot Ads → ilmainen perusversio osana Marketing Hubia // laajennettu versio maksullisena lisäosana
  • HubSpot Reports → ilmainen perusversio osana Marketing Hubia // laajennettu versio maksullisena lisäosana
  • HubSpot Brand Domain → Jos samasta HubSpot Marketing Hubista halutaan hallinnoida useamman brändin sisältöjä (joilla eri domainit), pitää hankkia erillinen brand domain. Eli esimerkiksi jos yrityksesi haluaa käyttää HubSpotissa domaineja www.brandiyksi.fi ja www.brandikaksi.fi , tarvitset kaksi brand domainia.

Lisää brand domainin hinnoittelusta voit lukea HubSpotin hinnat -kohdasta.

 

HubSpot Marketing Hub ja sen käyttö

HubSpot Marketing Hub on markkinoinnin automaatioalusta, jonka avulla markkinoijat voivat toteuttaa älykästä markkinointia. Marketing Hubista löydät työkalut asiakaspolun eri vaiheisiin. Alla olevassa kuvassa on hyvin kiteytetty, miten HubSpotin avulla houkuttelet uusia kävijöitä sivustollesi, hankit asiakkaita ja pidät yllä asiakassuhteita.

 

HubSpot Marketing -työkalun hyödyntäminen lähtee liikkeelle sinun yrityksesi ja liiketoimintasi tarpeista. Monissa yrityksissä HubSpotin tuottama lisäarvo on yhdistelmä helppo- ja monikäyttöisiä markkinointityökaluja sekä entistä enemmän datan hyödyntämistä.

HubSpot Marketing -työkalujen vahvuutena on monipuolisuus ja helppokäyttöisyys. Työkalun käyttö on helppoa omaksua, järjestelmä itsessään opastaa ja ohjaa käyttäjää. Ei sovi myöskään unohtaa HubSpotin todella hyvää asiakaspalvelua ja ohjepankkia.

 

Millaisille yrityksille HubSpot sopii?

HubSpot soveltuu hyvin erilaisille yrityksille koosta ja toimialasta riippumatta. Monesti HubSpot (kuten markkinoinnin automaatio yleisesti) on nähty ensisijaisesti B2B-markkinoijien juttuna, mutta HubSpot soveltuu erittäin mainiosti myös kuluttajamarkkinoilla toimiville yrityksille.

HubSpotin eri työkalut ja myös hinnoittelu on tehty sillä kulmalla, että myös pienten ja keskisuurten yritysten olisi mahdollista hypätä mukaan HubSpot-junaan.

HubSpot Marketing -lisenssien hinnat

Mitäs lysti sitten maksaa? No, HubSpot Marketing -lisenssien hinnoittelu perustuu markkinointiluvallisten kontaktien määrään, poikkeuksena Free (ilmainen).

HubSpot Marketing -työkalusta on saatavilla neljä eri lisenssitasoa:

  • Marketing Free
  • Marketing Starter
  • Marketing Pro
  • Marketing Enterprise

Näistä neljästä lisenssitasosta Free on nimensä mukaan ilmainen ja muut kolme maksullisia.

HubSpot Marketing Free

Ilmainen versio HubSpotin markkinointityökalusta. Käytännössä tarkoittaa HubSpotin CRM:ää täydennettynä mm. lomaketyökaluilla (mukaanlukien pop-upit sivustolle). Lisäksi Free-lisenssiin sisältyy myös chat-työkalu.
Ilmaisen version ehkä keskeisin juttu on se, että pystyt seuraamaan kontaktiesi käyttäytymistä. Eli kun henkilö lähettää lomakkeen sivustollasi, pystyt seuraamaan HubSpotista kontaktin käyntihistoriaa.

HUOM! Ilmaisessa versiossa käyntihistorian seuraaminen on rajattu 7 päivään taakse päin.

Suosittelemme aina vähintään Marketing Freen asentamista sivustolle, vaikkakaan juuri nyt yrityksellä ei olisi mahdollisuutta investoida HubSpot Marketing -työkalun laajempiin lisensseihin. Tämä siksi, että voit kartuttaa dataa kontakteistasi ja voit aktivoida maksullisen lisenssin samalle tilille kun on sen aika.

HubSpot Marketing Starter

46 euroa / kk sisältäen 1000 kontaktia
Lisäkontaktit 18 € per 1000 lisäkontaktia
Esimerkki: 5000 kontaktilla investointi 118 €/kk

Marketing Starterissa mukaan on kaikki Freessä olevat ominaisuudet, mutta lisäksi myös muun muassa:

  • rajaton kontaktien käyntihistorian seuranta
  • sähköpostityökalu
  • kontaktilistojen luonti
  • lomaketyökalu
  • live chat
  • mainonnan hallinta

HubSpot Marketing Pro

740 euroa / kk sisältäen 1000 kontaktia
Lisäkontaktit 45 € per 1000 lisäkontaktia
—> 10 000 kontaktilla investointi 1 145 €/kk

Tämä on yleisin HubSpotin lisenssitaso. Käytännössä Marketing Pro sisältää kaikki keskeiset markkinointityökalut, kuten

  • ländärityökalu
  • blogialusta
  • automaatiopolku- eli workflow-työkalu
  • sosiaalisen median julkaisutyökalu
  • toimintakehoitteiden eli call to actionien luonti
  • laajemmat raportointi- ja kampanjan hallintatoiminnallisuudet

HubSpot Marketing Enterprise

2 944 euroa / kk sisältäen 10 000 kontaktia
Lisäkontaktit 9 € per 1000 lisäkontaktia
—> 20 000 kontaktilla investointi 3 034 €/kk

Marketing Enterprise on suunniteltu erityisesti yrityksille, joilla kontaktimäärä on suurempi ja joilla on käytön suhteen tiettyjä erityistarpeita. Itse toiminnallisuuksie osalta Enterprise on hyvin samanlainen Pro-lisenssin kanssa.

Käytännössä Enterprise-lisenssillä saat esimerkiksi isomman määrän domaineja (mm. rajaton määrä HubSpotiin liitettäviä alidomaineja), laajemmat raportointi- ja integrointimahdollisuudet.

Koska Pro- ja Enterprise-lisenssien hinnoittelu (per 1000 kontaktia) on hieman erilainen, yleensä Enterprise tulee suhteessa halvemmaksi tilanteissa, joissa kontaktikannan koko on yli 60 000 kontaktia.

 

Kuten sanottua, kontakteilla tarkoitetaan markkinointiluvallisia kontakteja, joten et voi viedä HubSpotiin kontakteja esimerkiksi ostetuista rekistereistä. Tämä sääntö pätee lähes kaikkiin sähköposti- ja markkinoinnin automaatiojärjestelmiin, joten sinäänsä HubSpot ei ole tässä asiassa poikkeus.

Vertailtaessa HubSpot Marketing Professionalin ja Enterprisen hinnoittelumallia, voidaan todeta että 60 000 kontaktia on eräänlainen vedenjakaja. Eli kun mennään yli 60 000 kontaktin, tulee Enterprise-lisenssi edullisemmaksi.

Lisenssihinnan lisäksi on hyvä huomioida seuraavat kustannukset

 

Onboarding eli käyttöönotto

HubSpotin käyttöönoton osalta sinulla on käytännössä kaksi vaihtoehtoa: tehdä käyttöönotto itse (HubSpotin avustamana) tai käyttää HubSpotin käyttöönottoon kumppania.

Yleisesti ottaen HubSpotin tuntevan kumppanin käyttäminen on suositeltavaa. Ja on hyvä huomioida, että vaikka tekisit käyttöönoton itse, on HubSpotin etänä tarjoama onboarding pakollinen. Tämä onboarding maksaa Marketing Professional -lisensissä 2 760 euroa ja Enterprise-lisenssissä 5 500 euroa.

Jos otat käyttöönoton HubSpot-kumppanin kautta, ei HubSpotin määrittämää onboarding-maksua tarvitse maksaa, vaan sovit käyttöönottoprojektin kustannuksista ja sisällöstä kumppanin kanssa.

 

Mahdolliset integraatiot

HubSpotista löytyy suhteellisen kattava valikoima valmiita (ja maksuttomia) integraatioita muihin järjestelmiin. Huomioi silti mahdolliset integraatiokustannukset.

 

HubSpotin käyttöön kuluva aika

Muista, että HubSpotin hyödyntäminen vaatii henkilöresursseja. Älä siis tuijota vain HubSpotin lisenssihintaa vaan arvioi myös työkustannukset – oli sitten kyseessä yrityksen sisäinen resurssi tai vaikkapa ulkopuolelta ostettu palvelu.

 

Oletko harkitsemassa HubSpotin hankintaa? Haluatko kuulla kokemuksia HubSpotista?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin jutellaan lisää >