Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Henkilöbrändin rakentaminen vaatii tekemisen meininkiä (Haastattelussa Matti Perkkiö)

 

Sosiaalinen media on avannut täysin uudenlaisen maailman ihmisille luoda omaa henkilöbrändiä verkossa. Wikipedian mukaan henkilöbrändi tarkoittaa henkilön maineen ja imagon kokonaisuutta. Mutta koska emme usko vain Wikipediaan, päätimme keskustella aiheesta lämpöpumppumiehenäkin tunnetun Matti Perkkiön kanssa.

 

Kaikki lähti kiinnostuksesta sosiaaliseen mediaan

Muutama vuosi takaperin Perkkiö lähti aktiivisesti ja määrätietoisesti oman henkilöbrändin rakentamiseen.

“Oma taustani on markkinoinnissa ja sosiaalinen media on aina kiinnostanut minua. Samaan aikaan huomasin, että yrityksenä orgaanisen näkyvyyden saavuttaminen, etenkin somessa, oli entistä vaikeampaa.”

Jo alusta saakka Perkkiö näki LinkedInin ja siellä verkostoitumisen suurena mahdollisuutena ja mielenkiintoisena pelikentänä. Tekeminen oli jo heti alusta saakka hyvinkin tavoitteellista.

“Ihan alkuun tavoiteenani oli kasvattaa omaa verkostoani mahdollisimman aktiivisesti. Asetin jopa ihan päivittäisen (ja hyvin kunnianhimoisen) tavoitteen uusille kontakteille. Se oli 100 uutta LinkedIn kontaktia päivässä.”

Uskokaa tai älkää, joinain päivinä Perkkiö jopa ylitti tavoitteen, mutta toki joinain päivinä tavoite jäi vain haaveeksi.

Yrityksissä on herätty henkilöbrändin rakentamiseen

Suhtautuminen sosiaaliseen mediaan ja sen käyttöön työajalla on asia, josta käydään entistä vähemmän kädenvääntöä. Perkkiö sanoo olevansa siinä mielessä onnellisessa asemassa, että omassa yrityksessä tukea ja ymmärrystä omaan tekemiseen on ollut tarjolla.

“Toki käytännön tulokset ovat myös puhuneet puolestaan. Tällä hetkellä noin 30 prosenttia tarjous- tai yhteydenottopyynnöistämme tulee somen kautta. Tätä faktaa ei voi kukaan ainakaan sanoa, että some ei toimi ja siihen panostaminen olisi hukkaanheitettyä aikaa”, naurahtaa Perkkiö.

 

Henkilöbrändin rakentaminen = 3T

Perkkiö korostaa oman henkilöbrändin rakentamisessa kolmea asiaa:

 

Tavoitteet

Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää aiemmin mainittua verkoston kokoa ja sen kasvattamista. Kun tavoitteet ovat selkeitä ja mitattavia, on myös helpompaa seurata niiden toteutumista.

 

Tee sitä mitä olet

Feikkaaminen ei kannata, vaan ole oma itsesi. Mieti myös tarkkaa missä olet hyvä ja rakenna omaa stooriasi sen ympärille.

 

Tekeminen

Sanonta “tekemistä vaille valmis” sopii hyvin myös henkilöbrändin rakentamiseen. Liian usein ihmiset sortuvat liialliseen ylianalysointiin ja suunnitteluun. Loppujen lopuksi oma aktiivisuus on kuitenkin onnistumisen kannalta tärkein juttu.

 

Matti Perkkiön konkreettiset vinkit henkilöbrändin rakentamiseen

 

Varaa ja kalenteroi aikaa tekemiselle

Henkilöbrändin rakentaminen vaatii aikaa. Jos teet postauksia vain silloin kun sinulla sattuu olemaan sopiva väli, sellaista harvemmin tulee vastaan ellet ole siihen varannut aikaa.

Perkkiö arvioi itse käyttävänsä esimerkiksi LinkedInissä aikaa jopa yli 10 tuntia viikossa.

 

Seuraa muita vaikuttajia ja heidän tekemisiään

Etenkin omaa somepresenssiä rakentavalle ja miksei kokeneemmallekin konkarille on hyvä seurata miten muut sen tekevät. Tätä kautta voit saada uusia ideoita ja oppia oman tekemisesi tueksi.

 

Selvitä missä olet hyvä ja mistä asioista tai tiedosta voisi olla muille hyötyä

Moni miettii, että “mistä minä sitten siellä somessa puhun? Älä keksi pyörää uudestaan, vaan tuo esille omaa asiantuntijuutta auttamalla muita. Ja muista: ne asiat mitkä ovat sinulle itsestäänselviä, eivät ole sitä välttämättä muille.

 

Tuota sisältöä siinä muodossa, joka on luontaista sinulle

Joillekin se on kirjoittaminen, jotkut ovat luontevia esiintyjiä kameran edessä. Etenkin alussa on hyvä löytää juuri se formaatti sisällöille, joka sopii itselle.

 

Mittaa ja analysoi omia tekemisiäsi

Seuraa mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät. Millaiset postaukset ja teemat resonoivat? Näin pystyt rakentamaan entistä vahvemmin omaa henkilöbrändiä siten, että pääset myös asettamiisi tavoitteisiin.

Sosiaalisen median kanavat tarjoavat mielenkiintoista dataa omista toimistasi ja postaustesi tehokkuudesta.

 

Seuraa Mattia LinkedInissä ja ilmoittaudu Matin ”Henkilöstä brändiksi”-kurssille. Koodilla ”KESAALE” saa kurssin -50% alennuksella. Koodi voimassa rajoitetun ajan.