Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Emojit markkinoinnissa – kyllä vai ei?

Emojit ovat kaikkialla. Niistä on tehty elokuva, myytäviä tuotteita ja ne ovat osa jokapäiväistä kommunikointiamme. Mutta miten emojit ja markkinoniti liittyvät yhteen?

Emoji tulee japanin kielestä ja tarkoittaa kuvahahmoa. 2010-luvulla emojit löysivät tiensä yhä usempiin mobiilikäyttöjärjestelmiin ja sen jälkeen niiden käyttö on tullut osaksi ihmisten arkea. Facebook Messengerin ja WhatsAppin tyyppiset pikaviestimet ovat lisänneet emojit osaksi meidän tavallista sanavarastoa. Mikäs sen helpompaa ja hauskempaa kuin ilmaista itseään hauskoilla emojeilla pitkän kirjoitetun litanian sijaan?

Emojien käyttö markkinoinnissa

Emojit ovat löytäneet tiensä monien brändien kampanjoihin ja some-tileille. Emojien avulla voidaan luoda sisältöihin fiilistä ja jujukkuutta.

Emojit ovat kiinnostava ilmiö monella tapaa. Markkinoinnin näkökulmasta keskeinen asia on se, että ihmiset ovat tottuneet käyttämään emojeja kommunikoidessaan kavereiden kanssa. Emojeista on siis tullut osa arkikieltä.

Toinen keskeinen juttu on huomio. Etenkin digitaalisissa kanavissa kilpailu ihmisten huomiosta on koko ajan kovempaa. Esimerkiksi Facebook-feedissä emojien avulla voit kiinnittää huomion helpommin kuin pelkällä teksipohjaisella postauksella.

Sosiaalisen median lisäksi emojien käytön on myös havaittu parantavan esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin tehokkuutta.

Emoji – klisee vai mahdollisuus?

Emojit jakavat myös mielipiteitä. On jopa tutkittua, että emojien käyttö työkontekstissa voidaan kokea epäammattimaiseksi. Markkinointisisältöjen osalta emojit tarjovat kuitenkin paljon mahdollisuuksia hauskoillekin toteutuksille.

Esimerkkejä emojien käytöstä

Dominos


Yhdysvaltalainen Dominos-pizzeriaketju halusi tehdä pizzan tilaamisesta helppoa. Käyttäjien piti luoda tili Dominosin verkkopalveluun, valita suosikkipizzansa ja linkittää Dominos tili heidän Twitter-tilinsä kanssa. Sen jälkeen pizzan tilaaminen kotiin olisi vain yhden tviitin päässä. Nimittäin tämän proseduurin jälkeen heittämällä 🍕(pizzaemoji) Twitteriin, rekisteröityy lempparipizzasi tilaus automaattisesti Dominosin järjestelmään.

 

Suomi-emojit


Kalsarikänni, Martti Ahtisaari ja Nokia 3110. Siinä muutama esimerkki Suomi-aiheisista emojeista, jotka julkaistiin muutama vuosi sitten Ulkoministeriön toimesta. Kyseinen markkinointi-. ja viestintätempaus lähti leviämään viraalina isosti.

Kodit.io


Asuntokaupan startup Kodit.io kysyi Facebookissa ihmisiä kertomaan omista asuntokauppakokemuksistaan emojein.

 

Emojit hyötykäyttöön? Saat emojit esimerkiksi some-postauksiisi helposti iemoji.com-palvelusta.