Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

 

Asiakaspolku ja sen ymmärtäminen aiheuttaa nykyään paljon pöhinää, tietenkin siksi että se on tärkeä asia, mutta nykyiset teknologiat antavat myös mahdollisuuksia kehittää markkinointia asiakaspolkujen kautta aivan uudella tasolla.

 

Asiakaspolku on toisaalta sanana hieman etäinen ja vähän mitäänsanomaton. Mutta asiaa ei ole kovin hankala ymmärtää tylsähköstä termistä huolimatta. Asiakaspolkujen hahmottamiseksi meille nimittäin antoi eväät jo vuonna 1992 yhtye nimeltä Neon 2 kappaleellaan Polku. Kappaleen kuvaama tilanne on suoraan modernin markkinoijan työpöydän äärestä. Et usko? Katsotaanpa asiaa tarkemmin ja puretaan heidän sanomansa kohta kohdalta.


 
Taas lähdit jälkeen riidan, jälleen sain sut itkemään

Pysäyttävä tilanne käynnistää tarinan, huonon kokemuksen myötä asiakas lähtee menemään ja asiakaspolku katkesi rajusti, vielä tunnistamattomasta syystä.

Asiakas ei aina ole oikeassa mutta asiakas on silti kuningas. Jotain on mennyt asiakaspolulla mönkään kun asiakkaan odotukset ja yrityksen vastaus siihen ovat näin ristiriidassa.

 

Vaikka äsken sulle huusin, nyt jo kuolen ikävään

Yrittikö markkinoija huutaa perään esim remarketingilla? Ei näytä toimineen enää tässä vaiheessa. Asiakas on menneen talven lumia. Markkinoija jää ruikuttamaan yksin tuulessa tyhjänä ujeltavan myyntisuppilonsa kanssa.


Ei ole ensi kerta tää ja tuskin viimeiseksi jää

Markkinoija ymmärtää että jotain on pahasti pielessä koska perälauta selvästi vuotaa kuin Wikileaks. Aika tuskallinen, suorastaan vereslihainen tilanne myöntää asia itselleen.

 

Asiakaspolkuja ymmärtämällä markkinointia voi mitata ja kehittää tavoitteita kohti

Kun taas saavuit aamuyöstä, teeskentelin nukkuvaa

Hienoa, asiakasta on opittu kuuntelemaan ja asiakaspolkua voidaan alkaa selvittää. Kannattaa kuunnella mitä asiakkaalla on sanottavaa, vaikka asiakaskyselyiden muodossa, eikä päättää asiakkaiden puolesta että mitä polkua heidän pitäisi kulkea.


Ja pikkuhiljaa hiipien sä koitit käydä nukkumaan

Asiakkaat haluavat toimia omilla ehdoillaan, eivät markkinoijan. Suunnittele markkinointi ostopolun mukaan.


Sen missä yösi olitkaan en ehkä tietää tahtoiskaan

Vai tahtoisitko kuitenkin? Mikä on kilpailutilanne, vuotaako asiakkaat jossain vaiheessa asiakaspolkua kilpailijoille? Etenkin ostopolun alkupään osalta kannattaa vertailua kilpailijoiden tekemisiin tehdä tarkkaan. Esimerkiksi SEMrush tarjoaa erinomaisia työkaluja kilpailijavertailujen tekemiseen. Toki myös asiakaspolun loppupäässä tarjoajat saatetaan laittaa keskinäiseen vertailuun, joten omat kilpailuedut on hyvä olla kirkkaasti selvillä ja ne pitää myös kommunikoida selkeästi.

Ei polku tää vie mihinkään, nyt sen nään, kun vihdoin silmät aukaisen…
Ei vienyt asiakaspolku mihinkään. Fiksuna ammattilaisena tarinan markkinoija kuitenkin avasi silmänsä saamansa datan edessä ja myönsi asian itselleen:  myynti ja markkinointi ei ole ollut järjestetty asiakaspolkujen mukaan. Inbound-markkinointi on kuitenkin jatkuva prosessi ja tekemistä voi ja kuuluukin koko ajan kehittää. Jos valittu polku ei vie mihinkään, tutkitaan asiaa ja etsitään uusia polkuja.

 

Mitä sitten tapahtui? Neon 2:n vuoden -92 albumin toisena kappaleena soi “Kemiaa”, joten täytyypä mennä kuuntelemaan mitä pojilla on seuraavaksi sanottavanaan.

 

Kiinnostaako asiakaskeskeinen markkinointi? Alkuun asiassa pääset vaikka lataamalla asiakaskeskeisen markkinoinnin parisuhdevinkit.