Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Content audit: Kun Irma unohtui

Tämä tarina on fiktiivinen, mutta pitää sisällään todellisuuteen pohjaavaa tietoa sisältömarkkinoinnista ja content auditista eli sisältöjen auditoinnista. Ekologisia hiustenhoitotuotteita myyvän yrityksen content audit -savotan jälkeen kaikki näyttää todella hyvältä. On oivaltavia artikkeleita, raikkaita videoita, ja SEOkin näyttäisi olevan kunnossa. Graafinen ilmekin on savuavan kuumaa uutta designia. Kyllä nyt netin käyttäjät tämän firman löytävät. Kaikki sisällöt on nyt päivitetty, laitettu exceliin, eikä rikkinäisiä, vanhoja tai muuten noloja linkkejä nettisivuilta enää löydy. Sivuja tutkaillaan muikeana yhdessä, kunnes yksi tiimin jäsenistä säpsähtää:

“Herranjestas! Missä täällä on Irma?!!”

Koko tiimi havahtuu. Onko Irma tosiaan unohdettu? Joku kurtistaa kulmiaan klikkaillen kiihtyvällä tahdilla pitkin sivuja, jotkut katsahtavat toisiinsa jo tajuten saman, mitä äsken huudahtanut kollega. He ovat unohtaneet sisällöntarkistuspäissään Irman.

Irma ei ole projektista unohtunut lintsaava kollega, vaan yrityksen yksi kolmesta ostajapersoonasta; Irma Ihmettelijä. Irmalle kohdistetut sisällöt puuttuvat hienosti päiviteltyiltä sivuilta. Siihen on monta syytä. Prosessin aikana muutamat blogisisällöt saivat kyytiä, sillä niiden äänensävy ei tuntunut sopivan yrityksen muiden sisältöjen kanssa yhteen – ja erään videon teko siirtyi kiireisemmän asian alta.

 

Miksi Irmakin pitää muistaa?

Kukaan ei vain ollut huomannut, että juuri Irmalle tarkoitetut sisällöt olivat näin kadonneet lähes olemattomiin. Kahdelle muulle ostajapersoonalle; Sara Surffitukalle ja Miika Miesnutturalle sen sijaan löytyy monenlaista sisältöä niin houkuttelevasta reissutuotteiden kokeiluvideoista perinpohjaisiin artikkeleihin, joista selviää tuotteiden alkuperä ja filosofia niiden takana.

Irma Ihmettelijä on ostajapersoona, joka ei oikein tiedä mistä aloittaa. Luonnonmukaiset tuotteet ovat alkaneet kiinnostavaa, mutta hän ei tiedä, millaisia tuotteita nykyisin olisi tarjolla markettien tuotevalikoiman lisäksi. Hänet täytyy johdattaa tuotteiden helppouden pariin, ja antaa selvät vaihtoehdot niille tuotteille, joita hän aiemmin on käyttänyt. Irmoja on paljon, ja heistä saisi asiakaskuntaan ison lisäyksen.

Sara Surffitukka taas on huoleton persoona, jolle luonnonmukaiset arvot ovat itsessään selviö, ja hän haluaa sen lisäksi tuotteiltaan helpoutta ja monikäyttöisyyttä. Miika Miesnuttura taas on tiedostava moderni mies, joka ei halua hössöttää tukan takia, mutta tarvitsee luottettavat tuotteet pitämään nutturan kasassa. Heille on vaikka kuinka paljon kiinnostavaa sisältöä tarjolla.

Sisällöt suunnataan aina jollekulle ostajapersoonalle

Yrityksen kaksi tärkeintä viestiä ovat  luonnonmukaiset tuotteet ja helppous – silti erilaisille ostajapersoonille täytyy puhua eri kielellä, erityyppisillä sisällöillä, vaikkakin samalla sävyllä. Huh, ei siis mikään mahdottoman helppo tehtävä. Juuri siksi sisältömarkkinointi vaatii strategian, jonka hahmottamiseen voidaan hyödyntä esimerkiksi sisältösuppiloa. Ehkä Irma ei olisi unohtunut, jos sisältöstrategiasta olisi tehty myös kuvallinen esitys?

Vaikka tarina on fiktiivinen, mutta kertoo content audit – gurujen erään tärkeän ohjeen. Sisältöjen tarkistuksessa pitää aina katsoa sivuja myös kysyen: “Mitä täältä puuttuu?” Content auditiin voi suhtautua samalla tavalla kuin matkalle lähtöön: kannattaa vielä kertaalleen tarkistaa, onko nyt varmasti pakattu kaikki? Kun mielessä on paljon asioita yhtä aikaa, on hyödyllistä suhtautua tiimin kollektiiviseen muistiin kuin ihan vähän dementoituneeseen ystävään.

Valmiit sisällöt saattavat lumota tekijänsä unohtamaan puuttuvan palasen

Usein yrityksen nettisivuissa keskitytään niin osiin kuin niiden summaan, mutta sekään ei aina riitä näkemään sitä kuuluisaa metsää puilta – sisältömarkkinoinnin kannalta. Kun on niin marjaisa pihlajaa tuossa ja jyhlä mänty siinä vieressä, voi sisältöjen päivittäjä lumoutua ihailemaan jo aikaan saatuja detaljeja.

Mutta jos yritys tavoittelee oman Irma Ihmettelijänsä huomiota, pitää tuossa metsässä olla ehdottomasti myös puita, jotka voisivat Irmalle olla helposti lähestyttäviä.  Sen lisäksi on hyvä varmistaa etteivät nuo puut ole ainakaan liian korkeita tai risukkoisessa maastossa. Toisin sanoen sisällön täytyy olla ymmärrettävää ja sopivaa ostajapersoonalle ja helposti lähestyttävässä muodossa, mukaillen ostajapersoonien eri vaiheita ostoprosessissa.

Content audit etsii myös unohduksia

Miten sitten tuon fiktiivisen yrityksen tiimi toimii, kun Irman unohdus on käynyt ilmi? Koska kirjoitan tätä tarinaa, ja saan päättää itse, valitsen onnellisen lopun. Kukaan ei suutu, sillä unohdus on inhimillistä ja juuri siitäkin syystä content auditia ylipäänsä tehdään nettisivuille.

Markkinointitiimi sopii samantien ideointisession Irmalle suunnattujen sisältöjen tekemiseksi. Myös nettisivuilta heivatut, Irmalle sopivat artikkelit otetaan uudelleenlukuun ja eräs sisällöntuottaja tarjoutuu muokkaamaan jutut yrityksen nykyisen äänensävyn mukaisiksi. Kun uudet sisällöt on päivitetty sivuille, eräs kovasti Irmaa muistuttavaa henkilö avaa Google-haun Pirkkiössä – ja ilahtuu löytäessään kerrankin artikkelin, josta selviää kaikki se, mikä häntä luomukosmetiikassa on mietityttänyt. Seuraavassa kuussa, tutustuttuaan tarkemmin yrityksen tuotevalikoimaan, Irma tilaa ensimmäisen kokeilupaketin hiustenhoitotuotteita kotiinsa.

Kiinnostaako verkkosivujen content audit? Katso tästä sisältöjen checklist, josta pääset alkuun, tai pyydä meiltä ilmainen sisältöauditointi yrityksellesi.

 

Anniina

Kirjoittaja haluaa tehdä merkityksellistä työtä , ja onkin siksi ihastunut optimointiin sekä  sisällöntuotantoon, jolla on tarkoitus.