Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Blogi

Matterin blogissa käsittelemme digitaalisen markkinointia ja myyntiä eri näkökulmista.
Sen nimeen on vannottu markkinoinnissa ja myynnissä ostoprosessin vakaana kuvaajana. 28 vuoden ajan sitä käytti myös HubSpotin perustaja  ja inbound-markkinoinnin yksi aateisistä, Brian Halligan. Sen piti olla vastaus kaikkeen tai vähintään myyntiprosessiin. Kuitenkin jopa inbound-markkinoinnin guru Halligan on viime aikoina julkisesti hylännyt sen osaksi menneisyyttä. Myyntifunneli on kuollut. Suppilon aika on ohi. Miksi? Ja mitä...
Lue lisää
Mitä on asiakasymmärrys? Asiakasymmärryksellä (eng. customer insight) tarkoitetaan yksinkertaisuudessaan sitä, että yritys tai yhteisö ymmärtää asiakkaidensa tarpeita. Asiakasymmärryksen tärkeys on viimeisten vuosikymmenien aikana korostunut, sillä kuluttajien käyttäytyminen ja kiristynyt kilpailutilanne eri toimialoilla ovat asettaneet omat haasteensa yritysten toiminnalle. Asiakasymmärryksen ja sen kehityksen johtavana ajatuksena on se, että yrityksen tuotteiden tai palveluiden ei tulisi olla yrityslähtöisiä...
Lue lisää
Asiakkaista uskaltaa nykyään olettaa kaksi asiaa: useimmat niistä ostavat puhelimella vessasta käsin ja haluavat välttää vaivaa. Nämäkään olettamukset eivät päde kaikkiin. Automatisoidun kävijätietojen keräämisen ja analysoimisen lisäksi olisikin fiksua silloin tällöin kysyä ajatuksia asiakkaalta suoraan, perehtyä myynnin ja aspan näkemyksiin sekä seurata keskustelua eri foorumeilla.   Pöhinästä päästään tekoihin vain osittain LinkedInin markkinointi- ja myyntisuhinassa...
Lue lisää
Heipparallaa! Olen Taru, Matter Agencyn sisältötiimin uusi jäsen. Työssäni haluan luoda kiinnostavia konsepteja, sekä suunnitella ja toteuttaa sisältöjä, jotka herättävät ajatuksia, erottuvat massasta ja palvelevat asiakasta. Koen, että hyvän sisällön rooli markkinoinnissa on merkittävä. Kohdennetut, hyödylliset, viihdyttävät ja tunteita herättävät sisällöt vahvistavat yrityksen viestiä, luovat brändiä, auttavat asiakasta, lisäävät myyntiä, sekä tuovat yrityksen ammattitaitoa esille....
Lue lisää
  Googlaamalla voi löytää tiedon että termi Big Data (isoilla kirjaimilla, koska isoa on datakin) määriteltiin nykyisekseen jo vuonna 2005. Kovin pöhinä alkoi vähän myöhemmin, mutta muistelen että 2012 tienoilla sitä olisi ollut jo vahvasti liikkeellä. Markkinointipetterit jalostivat pian puheesta itselleen dataohjatun markkinoinnin sovelluksia. Nykyisin asiakasdatan monipuolinen hyödyntäminen markkinoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa on suuremmissa yrityksissä...
Lue lisää
”Jatkossa äänensävymme on pirteä ja nuorekas. Lähetän memon tästä kaikille. Huomisesta alkaen käytössä siis pirtsakan swägi tone of voice kaikissa kanavissa, muistakaa!” Yritykset ja brändit heräilevät Suomessakin määrittelemään äänensävyään, koska sellainen kuulemma pitää olla. Niin pitääkin. Mutta pelkästä askartelun ilosta sitä ei kannata hatusta vetää: tarkoitus on rakentaa viestinnällinen raami, joka tukee brändiä ja värähtelee...
Lue lisää
  Tutkimusten mukaan uuden asiakkaan hankkiminen on jopa 5 kertaa kalliimpaa kuin nykyisen asiakkaan pitäminen ja asiakassuhteen kehittäminen tuottavammaksi. Jos olet siis kerran saanut asiakkaan, kannattaisi siihen suhteeseen panostaa ja yrittää pitää asiakas tyytyväisenä kaikin keinoin.   Perinteinen asiakkuusmarkkinoinnin määritelmä, ilman käsienheiluttelua ja korkealentoista käsitteellistä horinaa, on tarkoittanut markkinointia, jossa keskitytään omiin nykyasiakkaisiin, sekä asiakkuuden...
Lue lisää
Olemme tottuneet kuvaamaan ostoprosessia lineaarisena prosessina tai janana, jossa potentiaalinen ostaja kulkee sutjakkaasti eteenpäin harhautumatta reitiltä. Newsflash: käsitys asiakkaan pitkittäissuuntaisesta etenemisestä ei enää vastaa todellisuutta (jos on koskaan vastannutkaan). Modernin asiakaskokemuksen kehittämisessä asiakaspolku ja sen mallintaminen ovat merkittävässä roolissa. Tässä lähestymistavassa yritysten on mahdollista luoda parempi asiakaskokemus ja palveluita asiakkailleen, kun ensin hankitaan ymmärrystä kuluttajien...
Lue lisää
Miksi pitäisi panostaa videomarkkinointiin? Koska videot ovat tulleet jäädäkseen, ja ne toimivat. Tilastot laulavat videon tehokkuudesta markkinoinnissa – vuosi 2019 tulee monien ennustusten mukaan olemaan entistäkin otollisempi videoille.  Amerikkalainen softa- ja markkinointiyritys Optinmonster keräsi tuoretta dataa kansainvälisiltä markkinoilta, joka antaa suuntaviivoja tulevalle vuodelle myös meille Suomessa.   Erilaisia markkinointivideotyyppejä on monia Markkinointivideoita on montaa erilaista tyyppiä....
Lue lisää
1 2 3 4 5 24

Tilaa blogisisällöt ja merkityksellisen markkinoinnin vinkit viikottain sähköpostiisi.

Sähköpostiosoite

Tutustu tietosuojaselosteeseemme