Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Blogi

Matterin blogissa käsittelemme digitaalisen markkinointia ja myyntiä eri näkökulmista.
  4P, tuo markkinoinnin pyhä doktriini, on ollut keskeinen tapa hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinoja -60-luvulta saakka. Tuote, hinta, jakelu ja markkinointiviestintä, eli product, price, place ja promotion tarjoavat hyvän lähtökohdan markkinoinnin suunnitteluun, koska niiden takana olevat peruskysymykset ovat melko kattavia: mitä myydään, kenelle, miksi, miten ja mitä arvoa ostaja myyjältä saa.   Mutta vaikka 4P tarjoaa...
Lue lisää
”Menetätkö mahdollisuuden voittoon?!” ”Tarjous päättyy pian!” ”Toimi pian, ettet jää ilman!” Tappiokammon (engl. loss aversion) markkinointisovelluksiin törmää kaikkialla. Oikein käytettynä siitä saa markkinointiin tehokasta vetoapua, mutta ryöstöviljeltynä tappiokammo haisee postimyyntikuvastolta – siltä sellaiselta, jossa taikapillerit palauttavat mieskunnon ja mysteerikääröt laihduttavat vyötäröltä 20 senttiä. Mitä tappiokammosta pitäisi tietää, ja miten sitä voisi hyödyntää? Mikä on tappiokammo?...
Lue lisää
  Verkko ja etenkin erilaiset markkinointiblogit ovat pullollaan konversio-optimointia ja sen tärkeyttä. Suomi ja markkinointi nousuun, CTA-painikkeen väriä vaihtamalla? Jatkuva vaahtoaminen aiheesta on käynyt ärsyttäväksi ja on hieman ylimielistäkin, mutta palataan siihen tuonnempana.   Konversio on kyllä keskeinen käsite tuloksellisessa markkinoinnissa. Mutta mikä se konversio on, ja mitä on konversio-optimointi, ja mikä asiassa sitten on...
Lue lisää
Sinäkin olet sopuli. Sopulin sielu vipisee meissä kaikissa, myös vastarannalla piikkejään nostelevassa kiiskessä. Tarpeemme jäljitellä lajitovereitamme luokitellaan ajattelun vinoumaksi, koska haluamme usein seurata muita silloinkin, kun se objektiivisesti ajatellen on mäntti veto. Ilmiötä – kuten mitä tahansa ihmislajin käytöksen säännönmukaisuutta – kannattaa ilman muuta hyödyntää markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa. Kaikki alkoi orkesterivaunusta Englanniksi kulkuevaikutus on bandwagon...
Lue lisää
  “Ei solekko tehä”, sanoi kummallista murretta puhuva tomera sisältömarkkinoija. Sisältömarkkinoinnista ei pidä tehdä liian vaikeaa, vaan todellakin aktiivista tekemistä tarvitaan. Mutta yhtä totta on että hosumalla ei tule kuin, no, ei yhtä hyvää sisältömarkkinointia kuin suunnitelmallisemmalla tekemisellä.   Huolellinen suunnittelu kannattaa sisältömarkkinoinnissa. Mutta miten kaukaa suunnittelu pitää aloittaa että laadusta voi varmistua? Sisältösuunnitelmasta? Ostajapersoonista?...
Lue lisää
Ei, en ole seonnut. Vaan väitän, että itseasiassa Netlix ja nakkikioski ovat yllättävänkin lähellä toisiaan. Antakaa kun perustelen väitteeni.   Perustelu 1: Asiakkaan kulutuskäyttäytymisen tunteminen “Se tavallinen eli lihapiirakka kahdella nakilla?” Sekä Netflixin että nakkikioskin asiakaskokemus on parhammillaan sitä, että palveluntarjoaja tunnistaa henkilön ja hänen aikaisemman kulutuskäyttäytymisensä. Netflixillä tämä perustuu suureen määrään digitaalisessa muodossa olevaa...
Lue lisää
  Markkinointiblogin kirjoittaja tilasi tuotteita netistä. Toimitusajaksi luvattiin 1-2 päivää. Bloggaajalla ei ollut varsinainen kiire, mutta silti hän ensin huolestui ja sitten ärtyi, kun viikon päästä tuotteita, saati mitään viestiä ei kuulunut. Lopulta tuotteet tulivat, mutta tunne huonosta kokemuksesta oli syntynyt jo aiemmin polun varrella: ei vahvistusviestiä, myöhästyminen, ei mitään tiedotusta. Asiakaskokemus tuntui huonolta, nähtäväksi...
Lue lisää
Tämä tarina on fiktiivinen, mutta pitää sisällään todellisuuteen pohjaavaa tietoa sisältömarkkinoinnista ja content auditista eli sisältöjen auditoinnista. Ekologisia hiustenhoitotuotteita myyvän yrityksen content audit -savotan jälkeen kaikki näyttää todella hyvältä. On oivaltavia artikkeleita, raikkaita videoita, ja SEOkin näyttäisi olevan kunnossa. Graafinen ilmekin on savuavan kuumaa uutta designia. Kyllä nyt netin käyttäjät tämän firman löytävät. Kaikki sisällöt...
Lue lisää
Jotta pystyt kehittämään omaa tuotettasi tai palveluasi, tulee sinun pyytää ja vastaanottaa palautetta asiakkailtasi. Asiakkailta saatava tieto on myös elintärkeä osa modernia markkinointia. Nyt taas joku ajattelee, että olipa no-brainer. Mutta ainakin omien kokemuksieni mukaan suurimmassa osassa yrityksiä ei aktiivisesti tehdä esimerkiksi asiakaskyselyitä. Yksi (teko)syy tähän on myös käytössä olevat työkalut tai niiden puute. “Ei...
Lue lisää
1 2 3 20

Tilaa blogisisällöt ja merkityksellisen markkinoinnin vinkit viikottain sähköpostiisi.

Sähköpostiosoite

Tutustu tietosuojaselosteeseemme