Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Blogi

Matterin blogissa käsittelemme digitaalisen markkinointia ja myyntiä eri näkökulmista.
Käyttäytymiseemme vaikuttavista kognitiivisista vinoumista ankkurointivaikutus lienee voimakkain. Sen avaamisessa päästään parhaiten  alkuun tarinan avulla: Yrittäjä Kerhonen päättää astua inbound-markkinoinnin maailmaan saadakseen myydyksi käänteentekevää juustomyllyään. Inbound on kiinnostanut Kerhosta jo tovin, koska yrittäjäkerhon illoissa sen on kehuttu toimivan. Kerhonen lähettelee tarjouspyyntöjä sisältömarkkinointifirmoihin. Sähköpostiin ensimmäisenä kolahtava tarjous saa kylmän hien kihahtamaan otsalle: firma pyytää neljästä SEO-optimoidusta blogauksesta ...
Lue lisää
    Oletko yrittänyt perustella yrityksenne myynnille inbound-tekemistä ja sitouttaa myyjiä mukaan tekemiseen? Onko sujunut? Vieraat sanat ja markkinointihessujen ja -lissujen yli-innokas pöhiseminen jostain uudesta Kaiken Teoriasta, sekä hassut silmälasit voivat tuntua etäisiltä, kun ihmisen kiinnostus ja aika ei millään voi riittää kaikkeen uuteen asiaan oman työn hoitamisen ohessa.   Ei ole silti myynnin syytä...
Lue lisää
“Jätä yhteydenottopyyntö”. “Tilaa tästä”. Olemme tottuneet mittamaan markkinoinnin tuloksellisuutta verkossa erityisesti sen aikaansaamilla suorilla konversioilla, kuten euroilla tai yhteydenottopyyntöjen määrällä. Vaikka myynnilliset mittarit ovat loppujen lopuksi niitä, jotka erottavat jyvät akanoista, jää ennen varsinaista tilaus- tai ostohetkeä olevat vaiheet vähemmälle huomioille. Konversioista puhuttaessa voidaan ne karkeasti jakaa makro- ja mikrokonversioihin. Makrokonversiot ovat muun muassa tuotteen...
Lue lisää
  Voisiko yrityksen asiakkaalla ajatella olevan minäpystyvyysuskomuksia? Albert Bandura (1997) kehitti oppimispsykologiassa erittäin keskeisen käsitteen, minäpystyvyyden (self-efficacy). Sen mukaan oppijoilla on erilaisiin aiheisiin liittyviä pystyvyyskäsityksiä tai -uskomuksia. Minäpystyvyys kuvaa siis sitä, miten hyviksi ihminen arvioi omat kykynsä suoriutua jossakin tietyssä tehtävässä tai asiassa. Oppimista koskevien tutkimusten mukaan minäpystyvyys on tärkeä tekijä, joka ennustaa sekä motivaatiota...
Lue lisää
Martin ”Martti” Luther oli sähäkkä ja tiettävästi jonkin verran viinaan menevä munkki, sekä tunnetun turkulaisen Mikael Agricolan frendi. 501 vuotta sitten hän vankeus- ja kuolemantuomiota uhmaten naulasi haastonsa katolisen kirkon opetuksia kohtaan Wittenbergin kirkon oveen. Haaste tunnetaan kansan parissa nimellä 95 teesiä. Samalla hän tuli aloittaneeksi uskonpuhdistukseksi kutsutun katolisen kirkon epäkohtiin puuttuneen liikehdinnän.   Lutheria...
Lue lisää
Käytätkö selaimena Google Chromea tai oletko suunnitellut siirtyväsi sen käyttöön? Yksi ehdoton plussa Chromessa on laaja valikoima erilaisia selainlaajennuksia, jotka helpottavat arkeasi ja nopeuttavat työntekoasi. Keräsin tähän omat suosikkini Chrome-laajennuksista. Loom Loom on näyttövideoiden tekoon tarkoitettu ilmainen työkalu. Sen avulla voit esimerkiksi helposti nauhoittaa kollegalle tai asiakkaalle opastusvideon tietyn verkkotyökalun käytöstä. Me käytämme Loomia muun...
Lue lisää
  Asiakaslähtöisyys on monitahoinen termi, onhan kiistelyä siitäkin voiko yritys olla ylipäänsä asiakaslähtöinen, vai onko sen oltava yrityslähtöinen mutta asiakaskeskeinen? Ohitan semantiikan tässä asiassa ja totean että nyt puhutaan siitä että katse on kuluttajassa, ja ymmärretään että vain asiakasta täydellisesti palveleva brändi menestyy tulevaisuudessa.   Asiaa voi lähestyä montaa kautta mutta tässä alkuun seitsemän osa-aluetta...
Lue lisää
    Digiajan kuluttajat ovat valveutuneempia kuin entisessä maailmassa, sekä keskenään hyvin verkostoituneita mm. somen ansiosta. Kaikki tieto liikkuu tehokkaasti, ja nykyaikaisen brändin viestinnältä vaaditaan enemmän kuin vain tiedonvälitystä tuotteeseen liittyen. Kukaan ei halua että heille myydään, vaan kuluttajat haluavat ostaa itsenäisesti, sitä mitä mielivät. Brändien on siirrettävä huomio täysin kuluttajiin ja muutettava tuoteinformaation välittäminen...
Lue lisää
  4P, tuo markkinoinnin pyhä doktriini, on ollut keskeinen tapa hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinoja -60-luvulta saakka. Tuote, hinta, jakelu ja markkinointiviestintä, eli product, price, place ja promotion tarjoavat hyvän lähtökohdan markkinoinnin suunnitteluun, koska niiden takana olevat peruskysymykset ovat melko kattavia: mitä myydään, kenelle, miksi, miten ja mitä arvoa ostaja myyjältä saa.   Mutta vaikka 4P tarjoaa...
Lue lisää
1 2 3 21

Tilaa blogisisällöt ja merkityksellisen markkinoinnin vinkit viikottain sähköpostiisi.

Sähköpostiosoite

Tutustu tietosuojaselosteeseemme