Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Seuraa näitä B2C-markkinointivaikuttajia S(u)omessa

Sosiaalisen median syövereissä aikaansa viettäville ihmisille on varmasti tullut moni markkinointialan vaikuttaja tutuksi. Markkinoinnista puhuttaessa listoille nousee kuitenkin pääosin B2B-markkinoinnin tekijöitä. Siksi kokosimme vielä oman listamme Suomen kuluttajamarkkinoinnin vaikuttajista, joita mielestämme kannattaa seurailla. Huom! Osa listan henkilöistä puuhastelee myös B2B-bisneksen parissa.

Kuluttajamarkkinoinnin vaikuttajia

Ilkka Paananen

Tuttavallisemmin Supercell-Ilkka on tullut kansan tietoisuuteen vasta yrityskauppojen jälkeen. Hän ei kuitenkaan ole laittamassa hanskoja naulaan vaan ennemminkin laajentaa tekemistään elämän eri osa-alueille mm. Me-säätiön ja TPS-omistuksen kautta. Ilkan liikkeet ovat isoja, ja niin on myös niistä uutisointikin!

Natalia Salmela

Natalia Salmela on tullut tunnetuksi White Trash Disease -blogistaan, ja nykyään hän toimii ammattibloggaajana ja Satokausikalenterin toimitusjohtajana ja osakkaana. Tuntee oman alansa sekä koko markkinoinnin kentän, osaa tehdä puheenaiheita ja myös niitä tekee, kertoo mielipiteensä, halusit kuulla tai et.

Tommi Tervanen

Pizzaguy, ei kai siinä lisättävää. Pitkälti Kotipizzan kasvot ja henki, vastuullisen liiketoiminnan puolestapuhuja ja vuoden yritysblogin kirjoittaja.  

Katri Suomalainen (ent. Alitupa)

Katri on päiväkotiyrittäjä ja fysioterapeutti Kamu Early Educationissa. Katrin missiona auttaa perheitä työn ja perhe-elämän rikastuttamisessa. Sosiaaliseen mediaan hän tekee sisältöä yrittäjyydestä ja hyvinvoinnista.

Jani Halme

Uutisvuoto, Diginen iltapäivä, Kotimaan katsaus, Janin ei tarvitse hirveästi omaa someaan päivitellä, jos ei jaksa, sillä hän on muutenkin kaikkialla. Hänet myös takuuvarmasti tunnistaa, nähdessään ja kuullessaan. Kannattaakin kuunnella, aidosta propellipäästä on kysymys.

Maria Veitola

Maria Veitola on monessa mukana – hän on radio- ja televisiotoimittaja, sekä käsikirjoittaja ja talk show -emäntä. Toimii myös Radio Helsingin sisältöjohtajana.

Pauli Waroma

Pitkän linjan markkinointimies on nyt Pihlajalinnan markkinointijohtajana aiempaa näkyvämpi hahmo ja nimenomaan kuluttajamarkkinoinnin puolella. Pihlajalinna on esillä näkyvästi ja saattaa hyvin olla yksi terveyspalveluiden tärkeistä tulevista suunnannäyttäjistä.

Tea Latvala

Tea Latvala lienee tunnetuin puudildoja valmistavasta Teatiamoyrityksestään. Jos haluat ideoita rohkeaan markkinointiin, seuraa!

Tomi Wirtanen

Ei pidä sekoittaa Apulantaan, Tomilla on pitkä ura kuluttajapuolen brändien markkinointijohtajana ensin Mäkkärillä myöhemmin Elisalla ja nykyään Pauligilla. Vilahdellut myös mainoskilpailujen tuomaristoissa ja muutenkin löytyy sanottavaa markkinoinnista.

Jukka Kurttila

Bob Helsingin perustajia, Finlaysonin nykyisiä omistajia ja yrityksen toimitusjohtaja. Ansaitun näkyvyyden taituri, tietää miten puheenaiheita tehdään – mm. caset Kärkkäinen ja Tom of Finland ovat nostaneet Finlaysonin profiilia huomattavasti.

Johannes Karjula

Myynnin, markkinoinnin ja yrittämisen all-rounder ja sarjayrittäjä. Vaikka pääasiallinen yritys Kokemuksia.fi onkin B2B-liiketoimintaa, on siinäkin oikeastaan vahva tuntuma kuluttajien brändikokemuksiin.

Matti Perkkiö

Tarvitsetko ilmalämpöpumppua? En minäkään, mutta jos tarvitsisin niin tietäisin heti kenelle soittaisin. Näkyviä kannanottoja energiatehokkuuden lisäksi myynnistä ja markkinoinnista.

Sampo Kaulanen

Also known as Jounin kauppa. Kun Sampo esiintyy telkkarissa ja aikkareissa niin unohtuu helposti, että hänen ammattinsa on K-kauppias. Ja moniko K-kauppias esiintyy Selviytyjissä tai on juttuaiheena Me naisissa?

Jutta Larm (ent. Gustafsberg)

Jutalla on omat kanavat ja sisällöt laajalle levitettyinä, ja osaapa hän uida myös muiden sisältöihin mukaan. Erinomaista brändisosaamista, ja monet jutut satavat suoraan FitFarmin laariin. Nykyään hän toimii myös seksuaaliterapeuttina, valmentajana ja puhujana yritysmaailmassa, teemoina mm. motivoituminen ja jaksaminen työssä sekä mielekäs elämä ylipäänsä.

Reijo Karhinen

Yli kuusikymppinen pankkiiri, joka on kiinnostava henkilö myös somessa? Kyllä vain. OP:n pääjohtaja näyttää itse esimerkkiä digitalisaation tiellä ottamalla rehellisesti kantaa siihen, miten digitaalisuus vaikuttaa kuluttajien elämään tulevaisuudessa.

Anne Korkiakoski

Markkinoinnin kummitätinäkin tunnettu, Anne Korkiakoski, on Makes Ry:n (Markkinoinnin edistämiskeskus) hallituksen puheenjohtaja. Markkinoinnin edistämiskeskus Makesin tehtävä on vauhdittaa Suomen kasvua markkinoinnin avulla.

Lue myös: Mitä eroa on sisältömarkkinoinnilla ja natiivimainonnalla?, Markkinointimix 2020 – mitkä ovat tulevaisuuden kilpailukeinot? ja Markkinointikampanja muuttaa muotoaan