Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Mikä ihmeen avainsanatutkimus?

Sisällön löydettävyyden merkitys korostuu koko ajan. Millainen rooli avainsanatutkimuksella on sisältömarkkinoinnissa?

Asiakas on Googlessa

Suomessa tehdään noin 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. Yhä useampi suomalainen etsii tietoa verkosta harkitessaan tietyn tuotteen tai palvelun ostoa. Lähes toimialasta riippumatta, potentiaalinen asiakas vietää aikaansa hakukoneissa etsien kysymyksiinsä vastauksia.

Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on löytää ne avainsanat ja teemat, joilla ihmiset etsivät tietoa tuotteeseesi tai palveluusi liittyen.

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Kerää avainsanaideoita listoiksi

Aluksi on tärkeää kerätä mahdollisimman kattavasti eri sanoja ja termejä, jotka liittyvät tuotteeseesi tai palveluusi. Älä keskity vain yleisimpiin termeihin tai brändisanoihin.

Avainsanaideoiden keräämisessä voit käyttää apuna muun muassa Google-haun antamia ehdotuksia tai Google Keyword Planner -työkalusta löytyvää ”Hanki avainsanaideoita” -toimintoa. Myös ubersuggest.io -työkalu on äärimmäisen näppärä avainsanaideoiden löytämiseen.

Ryhmittele listat pääteemoittain. Näin sinun on helpompaa hallita avainsanalistoja.

Selvitä avainsanaideoiden hakuvolyymit

Kun olet kerännyt avainsanoja listaksi, selvitä kuinka paljon ihmiset hakevat kyseisiä sanoja hakukoneista. Yksi suosituimpia työkaluja avainsanojen hakuvolyymien selvittämiseen on jo aiemmin mainittu Googlen avainsanatyökalu (Google Keyword Planner).

Syöttämällä avainsanat työkaluun, saat tietoa sanan kuukausittaisista hakumääristä Googlessa. Mitä hakumäärät meille kertovat? Luonnollisesti korkean hakuvolyymin sanat ovat niitä, joiden hakutuloksissa jokainen markkinoijan haluaisi päästä mahdollisimman korkealle. Markkinoijan ei ole syytä unohtaa kuitenkaan ns. long tail -avainsanoja, joilla hakuja tehdään määrällisesti vähemmän, mutta usein kilpailu hakusijoituksista ei ole niin kovaa kuin isomman volyymin sanoilla. Lisäksi long tail -avainsanat ovat usein tarkempia hakuja.

Valitse avainsanat

Kun sinulla on tiedossa avainsanojen hakuvolyymit, on hyvä tehdä karsintaa avainsanojen suhteen. Valitse lähtökohtaisesti avainsanoja, joissa kuukausittaisia hakuja yli 100. Joissain tapauksissa voi olla enemmän kun perusteltua ottaa mukaan myös pienemmän hakuvolyymin sanoja.

Se, kuinka monta avainsanaa valitaan tässä kohtaa mukaan, riippuu luonnollisesti paljon siitä tilanteesta. Jos olet uudistamassa verkkosivustosi sisältöjä tai rakennat suunnitelmaa yrityksesi blogisisällöille seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi, voi valittujen avainsanojen lista olla pitkäkin. Nyrkkisääntö ”yksi pääasiallinen avainsana per sivu” on hyvä tässäkin suhteessa.

Tuota sisältöä valituista avainsanoista

Kun avainsanat on valittu, on seuraavana tehtävänä tuottaa sisältöä valituista avainsanoista. Tuottamalla esimerkiksi sisältösivuja tai artikkeleita näiden valittujen avainsanojen pohjalta, voit kehittää tuotteesi ja palvelusi hakukonelöydettävyyttä.

Sisältöjen hakukonelöydettävyyden osalta on myös hyvin tärkeää varmistaa, että sisällön tuotannossa huomioidaan hakukonelöydettävyys. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sisällön rakenteen, avainsanojen käytön ja teknisen hakukoneoptimoinnin huomioimista. Lisävinkkejä sisällön hakukonelöydettävyyden kehittämiseen saat lataamalla SEO-muistilistan.

Seuraa ja mittaa

Jotta saat käsityksen siitä, miten valittujen avainsanojen pohjalta tuotetut sisällöt toimivat, on sinun syytä mitata saatuja tuloksia. Yksittäisen sisällön, kuten sivun tai artikkelin, statistiikkaa voit seurata esimerkiksi Google Analyticsin avulla.

Jos haluat seurata sivustosi sijoitusta Googlessa tietyillä avainsanoilla, tutustu esimerkiksi Moziin tai SEMrushiin. Myös maksuton Google Search Console on hyvä työkalu hakukonelöydettävyyden kehityksen seurantaan.

 

Kaipaatko lisävinkkejä sisältöjen löydettävyyden kehittämiseen? Lataa maksuton SEO-muistilista!