Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Asiakastutkimuksen merkitys verkkosivujen kehityksessä

Asiakastutkimus ja sen tulosten hyödyntäminen ovat olennainen osa verkkosivuston uudistamista ja kehittämistä. Jotta saat mahdollisimman kattavasti tietoa sivuston vierailijoilta ja asiakkailta, hyödynnä useampaa eri tiedonkeruumenetelmää.

Verkkosivujen kehittämisen täytyy olla jatkuvaa, mikäli mielii pysyä kehityksessä mukana ja pitää asiakkaat tyytyväisinä vuodesta toiseen. Jos yrityksesi verkkosivut ovat kuin suoraan 90-luvulta, et voi odottaa uusien asiakkuuksien tipahtelevan syliisi. Nykyään jo muutama vuosi sitten tehdyt verkkosivut voivat olla vanhentuneet. Paikalleen jämähtäminen ei siis ole vaihtoehto.

Hyvän käyttäjäkokemuksen tarjoavat ja asiakkaiden tarpeita vastaavat verkkosivut konvertoivat liidejä eli tuovat maksavia asiakkaita, jotka odottavat vesi kielellä pääsevänsä nauttimaan tuotteistasi ja palveluistasi!

Miten lähteä tekemään verkkosivujen kehitys- ja uudistustyötä? Vanha viisaus pätee tähänkin – tutkitaan ennen kuin hutkitaan. On turhaa käyttää aikaa ja rahaa kehitystyöhön, jos et edes tiedä, onko muutos toivottu – ei sinun, vaan ennen kaikkea asiakkaidesi mielestä.

Tästä syystä verkkosivujen kehitystyön lähtökohta pitäisi aina olla asiakastutkimus!

Verkkosivujen asiakastutkimus

Verkkosivujen kehitystyö on tuloksellista vain silloin, kun muutokset perustuvat tosiasioihin mutuilun sijaan. Vaikka kuinka luulisimme osaavamme nähdä asiakkaiden ja verkkosivustolla vierailevien ihmisten pään sisään, totuus on se, että menemme näissä päätelmissämme usein suoraan pöpelikköön.

Ei hätää! Pääset takaisin raiteille, kun uudistat ja kehität sivustoasi asiakkaiden ja verkkosivustolla vierailevien ehdolla. Asiakastutkimuksen (tai käyttäjätutkimuksen − rakkaalla lapsella on monta nimeä) pohjana voidaan käyttää useita eri menetelmiä, ja paras lopputulos saadaankin yhdistelemällä useita eri tekijöitä ja mittareita. Seuraavaksi esittelemme muutaman hyväksi havaitun menetelmän.

Verkkosivuston analytiikan seuraaminen

Tiedätkö mistä kävijät tulevat sivustollesi, miten ja millä välilehdillä he viettävät aikaa ja kuinka kauan? Verkkosivuston analytiikka paljastaa edellä mainitut ja monet muut tärkeät datat verkkosivustostasi. Kun lähdet uudistamaan ja kehittämään sivustoasi, selvitä vähintäänkin seuraavat asiat:

  • Paljonko sivustolla on liikennettä kuukausittain?
  • Kuinka kauan vierailivat viettävät sivustolla aikaa?
  • Mitä sivuja katsotaan eniten?
  • Kuinka sivustosi sijoittuu tärkeimmillä avaintermeillä?
  • Kuinka suuri osa sivuston liikenteestä on kääntynyt liideiksi?

Näiden tietojen pohjalta tiedät, mitkä asiat verkkosivustollasi toimivat ja mitkä eivät. Mikäli analytiikan seuraaminen on sinulle täysin uusi juttu, Google Analyticsin avulla pääset hyvin alkuun.

Heat mapin hyödyntäminen

Heat map, eli lämpökartta, kertoo sinulle kävijöiden käyttäytymisestä verkkosivuillasi. Mittauksen perusteella voit muokata verkkosivustosi rakennetta ja ulkoasua tulosten mukaan. Lämpökarttamittauksen avulla näet tulokset visuaalisesti, mikä ei onnistu esimerkiksi Google Analyticsissa.

Heat Mapissa nk. kuumat kohdat ovat niitä kohtia, joita verkkosivuston vierailijat ovat klikanneet. Heat map -mittausta kannattaa tehdä verkkosivuston kävijämääristä riippuen viikon tai kuukauden ajan. Lämpökartan avulla saat selville muun muassa seuraavat asiat:

  • Onko sivustolla liikaa vaihtoehtoja, joista kävijä voi valita
  • Miten nostat sivustosi konversioprosenttia?
  • Miten kasvatat sähköpostilistaasi?
  • Mitä asioita kannattaa korostaa entisestään ja mitä poistaa sivuiltasi kokonaan?
  • Millaisia kuvia kannattaa käyttää mainoksissa, laskeutumissivuilla ja sähköposteissa?

Asiakaskyselyt

Asiakaskyselyiden avulla voidaan saada arvokasta tietoa, sellaistakin, jota asiakas ei viitsi sanoa sinulle päin naamaaEnnen kyselyn lähettämistä tärkeintä on kuitenkin, että kyselyn tavoitteet ovat tiedossa ja kysymykset on laadittu ne silmällä pitäen. Tässä tapauksessa siis verkkosivun kehittämistä varten.

Kun nämä asiat ovat hoidossa, sinun täytyy myös miettiä, kenelle kysely lähetetään ja miten saat kohderyhmän vastaamaan kyselyysi, jotta saat tarpeeksi vastauksia johtopäätösten tekemiseen. Mieti myös, mitä työkalua haluat hyödyntää kyselyn tekemiseen. Alla muutamia vaihtoehtoja:

  • Survey Monkey
  • Typeform
  • Google Forms
  • Zurvey Planet
  • ZEF
  • Surveypal
  • Zoho Survey

Lue lisää työkaluista.

Haastattelu livenä

Haastattelu on hyvä tapa saada tietoa asiakkaiden ajatuksista ja mielipiteistä. Asiakaskyselyssä näistä saadaan myös tietoa, mutta livehaastattelussa voidaan paremmin pureutua syvemmin aiheeseen ja kysyä tarvittaessa myös lisäkysymyksiä. Kasvotusten tehdyssä haastattelussa saattaa tulla esiin sellaisia asioita, joita kyselytutkimuksessa ei ole osattu etukäteen ottaa huomioon.

Mikäli haluat saada mahdollisimman kattavaa tietoa asiakkailtasi ja verkkosivustosi vierailijoilta, hyödynnä mahdollisimman monia eri tapoja asiakastutkimuksen tekoon. Näin saat tietoa kattavasti, ja pystyt hyödyntämään sitä verkkosivujen uudistuksessa ja jatkossa myös kehitystyössä.

Lue myös: Ei asiakaspolku tää vie mihinkään ja Hubspot-verkkosivut – plussat ja miinukset

Tarvitsetko apua asiakastutkimuksen tekemisessä tai verkkosivustoprojektissa? Ota yhteyttä annika@matter.fi!