Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

9 vinkkiä oman yleisön rakentamiseen

 

Brändin oman yleisön rakentaminen on tärkeää. Massaviestinnän merkityksen pienentyessä tulevaisuudessa brändit elävät ennen kaikkea omien verkostojen ja yhteisönsä kautta. Keskeinen osa brändikokemusta on vuorovaikutus brändin kanssa. Ne brändit menestyvät jotka onnistuvat vuorovaikutuksessa parhaiten.

 

Mutta oman yleisön rakentaminen ja ylläpitäminen on vaikeaa. Syyt ovat ilmeisiä ja ymmärrettäviä. Kuten jo vuosituhannen alussa kuvattiin, elämme huomiotaloudessa. Nykyään kilpailu huomiosta on vielä kovempaa kuin termiä määriteltäessä. Kun kaikki haluavat saada kuluttajien huomion, mutta kuluttajien aika ei lisäänny yhtään, tekee kuluttaja valintoja sen suhteen mihin huomiota kohdistaa. Ja kun kaikki kiihtyvästi tavoittelevat huomiota, täytyy jokaisen markkinoijan lisätä tahtia vain pysyäkseen kilpailussa mukana.

 

Miten omaa yleisöä voi rakentaa niin että yleisön mielenkiinto säilyy ja yleisö kasvaa?

 

Yhtä ainoaa toimivaa, varmaa tapaa oman yleisön rakentamiseen ei tietenkään ole, muuten kaikki tekisivät samoin ja kaikilla olisi isot yleisöt seuraajinaan. Tekemiseen voi silti antaa hyviä vinkkejä, jotka parantavat mahdollisuuksia.

 

1. Määrittele yleisö jolle puhut. Tämä on tärkeää ja kaikki oikeastaan lähtee tästä. Älä yritä tehdä juttuja jotka vetoavat kaikkiin, pitkällä aikavälillä ne eivät vetoa kehenkään.  Määrittele yleisösi ja tee asioita sille porukalle. Satunnaisella kävijällä esimerkiksi blogissa ei ole niin paljon väliä, vaan omalla yleisöllä on.

 

2. Anna omien arvojesi välittyä viestinnässä. Yleisö ei samaistu yritykseen vaan arvoihin joita se edustaa. Vasta kun kuluttaja on ostanut yrityksen arvot, voi hän haluta muutakin yritykseltä.

 

3. Tekemällä samaa juttua mitä kaikki muutkin, on erottuminen vaikeaa. Edistyneimmät oman median tekijät yrittävät haistella seuraavia trendejä ja tehdä sitä mikä tulee olemaan seuraava iso juttu.

 

4. Vaikka tekisikin myös “samaa” kuin muut, tarvitseeko tehdä samalla tavalla? Pienilläkin viilauksilla voi erottua, kun löytää ne hieman erilaiset, omat jutut.

 

5. Löydä oma ääni. Tämä on päivänselvä neuvo, mutta kannattaa kuitenkin miettiä asia kertaalleen: millä tavoin oma ääni kuuluu omassa viestinnässä?

 

6. Oman media tekeminen vaatii kyvykkyyttä ja taitoa. Älä jää paikalleen tekemään samaa, vaan kehitä taitojasi koko ajan. Tämä ei tarkoita vain sitä että pitää kehittyä paremmaksi, vaan sitä että tekeminen ei saa jäädä paikalleen. Ei kukaan jaksa samaa loputtomasti, vaan asioiden pitää mennä eteenpäin. Kehitys on luonnollista ja toivottavaa myös markkinointiviestinnässä.

 

7. Vuorovaikutuksessa laatu ratkaisee. CTR ei välttämättä ole kaikkein tärkein mittari omille toimenpiteille, tärkeämpi on yleisön sitoutuminen. Some on hyvä, tavoittava kanava viestinnälle, mutta somessa yleisöt vaihtuvat tiuhaan, joten pitkälle vietyjä johtopäätöksiä oman median tilanteesta ei somen klikkiprosenttien perusteella kannata tehdä.

 

8. Uutiskirjeiden tilaajat vaihtuvat somea hitaammin. Jos joku esimerkiksi on tilannut uutiskirjeesi sähköpostiin, hän todennäköisesti haluaa vastaanottaa viestejäsi ja on jo selvästi relevanttia yleisöä. Tarkkaile siis postituslistan reaktioita somea tarkemmin.

 

9. Johdonmukaisuus tuottaa tulosta. Pidä sitkeästi oma linja ja ole aktiivinen, vaikka yleisön rakentaminen viekin aikaa. Hyvä tarkastelujakso tekemiselle on vähintään yksi vuosi.

 

Oman yleisön rakentaminen ei tapahdu hetkessä, vaan se vaatii jatkuvaa opettelua ja paljon työtä. Muuta vaihtoehtoa ei kuitenkaan taida tulevaisuuden markkinoijalla olla. Mediallistuneessa maailmassa jokainen brändi on myös media, ja oma verkosto ja yleisö ovat menestyksen edellytyksiä.

 

Kiinnostaako omien kanavien hyödyntäminen markkinoinnissa? Lataa inbound-markkinoinnin tietoisku ja lue lisää.