Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

7 hyvää kyselytyökalua asiakaskyselyiden tekemiseen

Jotta pystyt kehittämään omaa tuotettasi tai palveluasi, tulee sinun pyytää ja vastaanottaa palautetta asiakkailtasi. Asiakkailta saatava tieto on myös elintärkeä osa modernia markkinointia. Nyt taas joku ajattelee, että olipa no-brainer. Mutta ainakin omien kokemuksieni mukaan suurimmassa osassa yrityksiä ei aktiivisesti tehdä esimerkiksi asiakaskyselyitä.

Yksi (teko)syy tähän on myös käytössä olevat työkalut tai niiden puute. “Ei me ole oikein tehty kyselyitä, kun ei meillä ole siihen sopivaa työkalua”. No tämän jutun jälkeen voit rastia sen tekosyyn pois listalta.

Tähän listalle olemme keränneet erilaisia kyselytyökaluja, jotka ovat osoittautuneet joko omassa käytössämme tai saamamme palautteen / arvostelujen pohjalta hyvää palautetta. Kyselytyökalut on sattumanvaraisessa järjestyksessä, joten niitä ei ole listattu esimerkiksi niiden paremmuuden mukaan.

1. Typeform

Typeform on yksi tämän hetken suosituimpia kyselylomakkeiden ja testien tekemiseen soveltuvia työkaluja. Typeform on todella (siis TODELLA) käyttäjäystävällinen ja intuitiivinen käyttää. Drag and drop -pohjainen editori, monipuoliset kysymystyypit ja kyselyn logiikan muokkaaminen (esim. ehdoliset logiikat tai vastausten pisteytys) mahdollistavat suhteellisen monipuolisten testien ja kyselyiden tekemisen.

Yksi etu toki myös on hinta – peruskäytöllä (max. 100 vastausta/kk, max. 10 kysymystä / lomake) Typeform on ilmainen ja eipä pro-lisenssikään kustanna kuin 25 euroa kuukaudessa. Käytännössä tuo Pro-lisenssi kannattaa hommata, jos haluaa kyselyihin vähänkään enemmän esimerkiksi ehdollisia logiikoita tms.

Jos haet työkalua, jossa vastausten analysointiin ei riitä vastausten jakaantuminen, ei Typeform välttämättä ole sinun juttusi. Työkalu kun on ennemminkin tarkoitettu helppoon ja monipuoliseen tiedonkeruuseen, eikä niinkään tiedon analysointiin.

Typeformin visuaalisuutta on helppo muokata ja työkalusta löytyy myös valmiita templateja eri kysely- ja lomaketyypeille, MUTTA esimerkiksi kyselysivun elementtien sijoittelua ei pysty työkalulla muokkaamaan.

Tutustu >

2. ZEF

Straight outta SUOMI! ZEF on suomalainen teknologiayritys, joka on tullut tutuksi kyselytyökalustaan, joka on käytössä sadoissa yrityksissä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. ZEF on helppokäyttöisyyden lisäksi panostanut paljon mm. pelillistämiseen, jonka avulla kyselyistä saadaan myös käyttökokemukseltaan muutakin kuin pelkkää tylsää “asteikolla yhdestä viiteen” -tykitystä. ZEF-työkalu perustuu samannimiseen menetelmään, jonka tarkoituksena on poistaa kyselyille niin tyypillistä asennevääristymää.

ZEF on juuri lanseerannut uuden päivitetyn version kyselytyökalustaan. Myös hinnoittelu on muuttunut siten, että kyselytyökalun voi ottaa käyttöön ilmaiseksi ja maksaa kiinteän vuosimaksun sijaan vain pelkästä käytöstä neljän eri lisenssityypin mukaan.

Tutustu >

 

3. Surveypal

Toinen tämän listauksen kotimainen työkalu ZEFin lisäksi on Surveypal. Etenkin asiakaskokemuksen mittaamisen työkaluksi itseään tituleeraava Surveypal on varsin pätevä työkalu etenkin yrityksen sisäisten kyselyiden (kuten henkilöstökyselyt) kuin ulkoisen asiakaspalautteen keruun työkaluksi.

Surveypalissa (kuten myös monessa tämän listan muussa työkalussa) hyvänä puolena on kyselyn personointimahdollisuudet. Eli vastauskokemusta voidaan personoida käyttäjän antamien vastausten mukaan ja vastaajaa voidaan ohjata erilaisiin jatkokysymyksiin sen mukaan miten he vastaavat.

Surveypalista löytyy valmis integraatio muun muassa Salesforcen CRM-järjestelmään, josta voidaan myös tuoda dynaamisesti kysymyksiä palautekyselyyn.

Surveypalin hinnoittelusta ei ole saatavilla paljoakaan julkista tietoa, mutta G2 Crowd -palvelun mukaan lisenssit alkavat 199 dollarista per kk.

Tutustu >

 

4. SurveyMonkey

SurveyMonkey on maailman suosituin kyselytyökalu. SurveyPalin avulla tehtäviin kyselyihin kerätään päivittäin yhteensä 20 miljoonaa vastausta ympäri maailman. Tässä työkalussa on kaikki tärkeimmät ominaisuudet, joita kyselyn rakentamiseen vaaditaan ja esimerkiksi erilaisten vastaustyyppien kirjo on suhteelisen laaja (yli 10 erilaista vastaustyyppiä).

SurveyMonkeyn suosion taustalla on myös hinta – suuri osa käyttäjistä käyttää SurveyMonkeyn ilmaisversiota, jonka speksit ovat jotakuinkin samat kuin aiemmin esitellyssä Typeformissa (max. 100 vastausta/kk, max. 10 kysymystä / lomake).

Tutustu >

 

5. Zoho Survey

Muun muassa CRM- ja sähköpostityökalustaan tuttu Zoho tarjoaa myös varsin pätevän kyselytyökalun. Zoho Survey noudattaa ominaisuuksiltaan ja hinnoittelultaan muita suosittuja kyselytyökaluja, kuten Typeform ja SurveyMonkey.

Zohon selkeänä vahvuutena on todella selkeä drag and drop -editori, jonka avulla kyselyiden luonti tapahtuu käden käänteessä. Työkalusta löytyy myös yli 200 valmiiksi suunniteltua, visuaalisesti hyvännäköistä pohjaa eri teemojen ja toimialojen mukaan.

Tutustu >

6. Survey Planet 

Survey Planet noudattaa tuttua kaavaa niin työkalun nimeämisen, hinnoittelun kuin ominaisuuksien suhteen. Työkalusta löytyy suhteellisen kattavat ominaisuudet kyselyiden luontiin (mm. paljon erilaisia vastaustyyppejä, valmiita kyselypohjia).

Yksi iso plussa Survey Planetissa on ilmaisversion toiminnallisuudet. Toisin kuin monessa muussa työkalussa, ilmaisversiolla voit tehdä rajattoman määrän kyselyitä ja myöskään yksittäisen kyselyn vastausten tai kysymysten määrää ei ole rajoitettu. MUTTA on kuitenkin hyvä huomioida, että ilmaisversiossa ei ole mahdollisuutta exportata vastauksia esimerkiksi Exceliin, vaan tämä toiminnallisuus löytyy maksullisista versioista, joiden hinnat alkavat noin 20 eurosta kuukaudessa.

Tutustu >

 

 

7. Google Forms 

Google tarjoaa myös ilmaisen Forms -työkalun kyselyiden tekemiseen. Google Formsia näkee käytettävän paljon etenkin yritysten tai yhteisöjen sisäisiin kyselyihin, mutta ihan hyvin sitä voi käyttää myös esimerkiksi yrityksen asiakkaille suunnattuihin kyselyihin.

Google Forms on toiminnallisuuksiltaan huomattavasti rajatumpi kuin monet maksulliset työkalut. Esimerkiksi vastaustyyppien määrä ja kyselyiden visuaalinen muokkaus on Google Formsilla suhteellisen rajattua. Toisaalta monissa tapauksissa Google Formsin tarjoamat vastaustyypit riittävät varsin hyvin. Formsista löytyy vastaustyyppeinä esimerkiksi monivalinta, avoimet kysymykset sekä lineaarinen numeroasteikko.

Ja toki kun Google-ympäristössä ollaan, voi Formsilla luodun kyselyn tulokset viedä suoraan Google Sheets -taulukoksi ja analysoida tuloksia entistä tarkemmin.

 

Tutustu >

 

Lue myös:

Ostajapersoonat luovat pohjan asiakaskeskeiselle markkinoinnille