Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

7 tärkeää artikkelia myynnistä ja markkinoinnista

 

Jätin ammattikirjallisuuden lukemisen tällä kesälomalla yhteen ohukaiseen opukseen, mutta lapsen päiväunien aikaan tapasin silti avata työvälineen ja kirjautua sisään “internetiin, tuolle tiedon valtaväylälle”, lueskelemaan ajankuluksi ja “sammuttamaan tiedonjanoani”, kuten vanhalla kansalla on tapana sanoa.

Eli en toisin sanoen ole itse kirjoittanut tähän omaan markkinointiblogiimme mitään hetkeen, joten ajattelin jakaa joitakin talteen ottamiani, muiden kirjoittamia artikkeleita, joita pidin erityisen ansiokkaina. Tässä siis muutama oiva lukusuositus myynnin ja markkinoinnin saralta, muiden kynäileminä.

 

1. Weidert: 10 key components of an inbound marketing strategy

Perusasioita inbound-markkinointisuunnitelman osalta, mutta myös hyviä huomioita joita ei aina mainita, esim oman positioinnin läpikäymiseen kätevä ja hyödyllinen malli.

 

2. Hubspot: 9 ways to respond when your prospect asks for a discount

Hintaneuvottelu – kaikki olemme siinä tilanteessa olleet. Myyntiä tekeville henkilöille pikkunäppärää sparrausta hintavääntöihin eri tilanteissa, opettele yksi vakiovastaus näistä jos meinaa mennä jauhot syvälle kurkkuun. Ja turha tulla minulta kyselemään alennuksia vastedes! 

 

3. Sales Hacker: Is a siloed sales model still the best?

Organisoidako yrityksen myynti omaksi eriytetyksi osastokseen, koska niin on aina tehty, vai integroidako myynti, markkinointi, asiakaspalvelu ja tuotekehitys yhteen? Hyviä perusteluja integroidun mallin puolesta.

 

4. The sales blog: What does it mean to create value now

Waltarin Sinuhe vähätteli orjaansa Kaptahia: “puheesi on kuin kärpäsen surinaa korvassani”. Kieltämättä puhe lisäarvosta ja arvon tuottamisesta on siinä rajoilla, josko se välillä on vaarassa muuttua kärpästen surinaksi, mutta tässä aivan tuoreessa artikkelissa palataan taas hyvin siihen, mitä arvolla tarkoitetaan ja mistä asioista arvon luomisessa tänä päivänä on kysymys.

 

5. Weidert: 10 proven ways to boost your sales funnel conversion rates

Otsikko oikeastaan jo tiivistää koko asian. Millaisessa tikissä nämä ovat teillä?

 

6. Hubspotin tutkimus: Customer success feeds business success

Customer success voisi kääntyä vaikka “asiakkaan myötäkäymiseksi”, mutta sillä tarkoitetaan sitä, että kun asiakkaalla on ongelma niin yritys on valmiina ja ratkaisee ongelman. Väkevää todistusta asiakkaiden hyväksi panostamisen, etenkin laadukkaan asiakaspalvelun, kannattavuudesta.

 

7. HBR: The ultimate marketing machine

Tämä artikkeli on pitkä kuin valmistelematon kylmäkäynti prospektin luona, ja jo 5 vuotta vanha, mutta ei tätä silti voi olla suosittelematta. Vaikka artikkeli puhuu suurista yrityksistä, on tässä kaikille jotain, ja täysin ajankohtaista asiaa. Markkinoinnin uudet rooli: think, feel, do. Ota lauantaiaamuna kahvikuppi ja istu aurinkoon jos vielä on kelejä, muuten istu sisällä, ja lukaise pois.

 

Mitä pidit näistä? Jaa omat lukuvinkkisi LinkedInissä

Samu Watanen