Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

6 x oman median case meiltä ja maailmalta

 

Kuten tapanamme on jokaisessa käsittelemässämme teemassa ollut, annamme kunniamaininnat tekemisistään niille joille ne kuuluvat. Tällä kertaa vuorossa on oman median tekijöiden huomioiminen. Tässä siis uusia ja vanhoja erinomaisia toteutuksia muutamalta eri toimialalta.

 

Kauppa: Pirkka ja Yhteishyvä

Tiesitkö, että Pirkka-lehti on perustettu jo vuonna 1933? Ja Yhteishyvä 1905, ennen Suomen itsenäisyyttä! Nämä oman median perinteikkäät jättiläiset, Kesko ja S-ryhmä, on välttämättä mainittava omasta mediasta puhuttaessa historiansa puolesta, mutta myös siksi ettei kumpikaan näistä ole mitenkään jämähtänyt viime vuosituhannelle, vaan tekevät freesiä ja nykyaikaista omaa mediaa edelleen vuonna 2018. Menestyksen takana on pitkäjänteistä työtä sekä maailmaan reagoimista ja sen mukana kehittymistä, oma linja pitäen.

 

Muoti: Ralph Lauren ja Burberry

Nämäkin caset ovat jo vuosikymmenen vaihteesta, mutta toimivat edelleen esimerkkeinä oman median tekemisestä. Ralph Lauren perusti Ralph Lauren Median rakentamaan brändistä muotitalon ohella mediaa ja verkkokauppaa. Aikanaan merkittävä, koko toimialaa muuttanut tempaus oli brändin online-muotinäytös, jonka aikana asukokonaisuudet oli mahdollista tilata itselleen reaaliajassa. Totuttu menettely oli, että muotinäytöksen jälkeen vaatteet olivat myymälöissä puolen vuoden kuluttua.

Burberryn nykyinen toimitusjohtaja Christopher Bailey totesi jo vuosia sitten Burberryn olevan yhtä paljon sisältömarkkinointitoimisto kuin muotitalokin. Pelkästään Burberryn Facebook-sivulla on 17 miljoonaa tykkääjää seuraamassa esimerkiksi Burberryn live-streamejä muotinäytöksistä. Menestystempaus oli myös vuoden 2012 kevätnäytös, jonka mallit ja asut twiitattiin takahuoneesta juuri ennen kuin mallit kävelivät catwalkille.

Molemmat brändit ovat kyenneet näkemään tulevat trendit vaatetuksen lisäksi aikanaan myös markkinoinnissa ja ovat pystyneet muuttamaan muotialan käytäntöjä markkinointinsa kautta luomalla suuret yleisöt vahvojen omien medioiden ympärille.

Pankki: OP.media ja Ajassa

Viime vuosien kiinnostavin kehitys Suomessa on tapahtunut jopa perin tylsäksi mielletyllä alalla, pankeissa! Op.median ja Nordean Ajassa palveluiden sisällöt ovat aitoja ja mielenkiintoisia, lähtien ihmisten elämäntilanteista ja tarpeista. Toki rahasta puhutaan, ja hyvä niin, onhan kyseessä pankkitoiminta, mutta esimerkiksi OP:n Youtube-kanava kurkottaa raha-asioiden ulkopuolelle olemalla samaan aikaan sekä hyödyllinen että hulvaton, esimerkiksi kolmella ekologisella hyttyskarkottimella.

Kaikille kunniamaininnan saaneille omille medioille ovat tietyt asiat yhteisiä: tekijät ovat löytäneet oman äänensä ja oman tapansa tehdä – ei sitä mitä muut tekevät, vaan tavan tehdä omaa juttua omalla tyylillä, katsoen tulevaisuuteen. Mediat ovat löytäneet oman kohderyhmänsä ja tavan puhutella kohderyhmää. Ralph Laurenin mediayksikön perustaminen kertoo siitä että osaamiseen on todella haluttu panostaa pitkäjänteisesti. Kaikilla ei ole samanlaisia resursseja mutta jostain kannattaa vain aloittaa, pitkäjänteisyys ja sitkeys ratkaisee tässäkin asiassa.

 

Miten hyödyntää omaa mediaa markkinoinnissa? Lataa alkuun inbound-markkinoinnin tietoisku ja lue tarkemmin.

inbound-markkinoinnin tietoisku