Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Kuva ois kiva – 6 syytä miksi kuva merkitsee niin paljon

 

Kuva ois kiva! Tämä 90-luvun kirjekaveri- ja seuranhakukulttuurin suosittu fraasi pätee edelleen myös markkinoinnissa – eikä kuva ois pelkästään kiva vaan se on digiaikana välttämätön. Kuvan merkitys on vain kasvanut tuon sanonnan kulta-ajoista. Pic or didn’t happen! Vapaasti käännettynä näytä kuva, niin uskon.

 

Kuvat tutkitusti lisäävät valtaisasti niin nettisivujen, blogien kuin somen julkaisujen suosiota. Kuvalliset markkinointisisällöt saavat keskimäärin 94 prosenttia enemmän katsomiskertoja kuin kuvattomat sisällöt. Kuvalliset twiitit saavat 150 prosenttia enemmän uudelleentwiittauksia. 67 prosenttia kuluttajista vastasi kyselyssä, että kuvat ovat heille erittäin tärkeitä, jopa tärkeämpiä kuin tuotetiedot, arvostelut ja tuotekuvaukset.

Mahtavaa. Mutta miksi kuvat ovat niin merkityksellisiä?

 

1. Kuvat auttavat jäsentämään monimutkaista tietoa

Kuvat selventävät tuotetta, palvelua tai konseptia paremmin kuin pelkkä teksti. Visuaaliset elementit auttavat ymmärtämään monimutkaista informaatiota. Esimerkiksi kuvallisia ohjeita seuraavat ihmiset onnistuvat 32 prosenttia paremmin tehtävän suorittamisessa kuin kuvattomia ohjeita noudattavat. Sokkopaarmana ei ole helppo suunnistaa.

Kuvat edistävät myös tuotteiden myyntiä. Nelinkertainen määrä kuluttajia katsoisi mieluummin videon tuotteesta kuin lukisi siitä. Ihmiset eivät halua ostaa sikaa säkissä, vaan haluavat nähdä kuvan siitä, mitä ovat ostamassa.

Suurin osa ihmisistä on visuaalisia ja ymmärtää informaation paremmin kuvallisen viestinnän kautta.

 

”Kuvilla on erittäin suotuisa etumatka sanoihin verrattuna. Montako lausetta ehdit prosessoida 13 millisekunnissa?”

 

2. Kuvat herättävät huomion

Ihmisillä ei ole juurikaan kärsivällisyyttä, etenkään netissä surffaillessa – joten julkaisulla on vain hetki aikaa saada heidän huomionsa.

Tutkimuksen mukaan vähän yli puolet netin käyttäjistä viettää vain noin 15 sekuntia aikaa nettisivulla. Ihmisaivot pystyvät kuitenkin käsittelemään kuvia äärimmäisen nopeasti, jopa 13 millisekunnissa. Kuvilla on siis erittäin suotuisa etumatka sanoihin verrattuna. Montako lausetta ehdit prosessoida 13 millisekunnissa?

Etenkin kuvat ihmisistä herättävät tarkkaavaisuuden. Voit jopa suoraan ohjata ihmisten huomiota laittamalla kuvassa olevan henkilön katsomaan tai osoittamaan haluamaasi suuntaan. Hyvin asetellut ja kiinnostavat kuvat voivat saada kävijän pysymään sivuillasi tarpeeksi pitkään, jotta viestisikin ehtii saavuttaa heidät.

 

”Kuva, joka on ristiriidassa sisällön kanssa, voi antaa todella oudon mielikuvan tai muuttaa jopa tekstisisällön tulkintaa.”

 

3. Laadukkaat kuvat saavat sisällön näyttämään puoleensa vetävältä

Laadukkaat kuvat saavat markkinointisisällön näyttämään miellyttävämmältä ja kertovat yhdellä vilkaisulla, millaisesta sisällöstä on kyse. Ne saavat kävijät myös viettämään mielellään aikaa sisällön parissa. Parhaimmillaan upea kuva on se elementti, joka pysäyttää, liikauttaa katsojan tunteita ja nostaa sisällön toiselle tasolle. Tässä tosin tulee olla tarkkana – mikä tahansa kuva tai minkä tahansa laatuinen kuva ei saa toivottua vaikutusta aikaan. Kuvan resoluution tulee olla tarpeeksi korkea ja kuvan täytyy liittyä sisältöön.

On hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, mitä haluat sanoa kuvalla.

Laatu: Pikselimössö voi pahimmillaan antaa epäammattimaisen kuvan asiantuntijuudestasi. Hyvälaatuisia ja mietittyjä kuvia saa kuvapankeista tai palkkaamalla valokuvauksen ammattilaisen. Muuta kuvitusta voi tilata graafisen alan ammattilaiselta. Sosiaalista mediaa varten hyvälaatuinen älypuhelin kekseliään kuvaajan hyppysissä riittää myös pitkälle.

Sisältö: Esimerkiksi söpön koiran kuva tai kissavideo ei ole ratkaisu kaikkeen, ellet sitten myy lemmikkituotteita tai -palveluita. Kuva, joka on ristiriidassa sisällön kanssa, voi antaa todella oudon mielikuvan tai muuttaa jopa tekstisisällön tulkintaa.

 

“Parhaimmillaan upea kuva on se elementti, joka liikauttaa katsojan tunteita ja nostaa sisällön toiselle tasolle. “

 

4. Kuvat rytmittävät tekstiä

Kuvat saavat tekstin hengittämään. Tekstipalkki, jota kuvitus katkoo ja rytmittää, ei näytä yhtä uuvuttavalta kuin näkymä ahdettuna täyteen pelkkää tekstiä. Nettisivujen kävijät eivät ole tulleet lukemaan romaania. Tarjoa heille tietoa, joka on annosteltu sopiviksi paloiksi kuvien ja visuaalisten elementtien avulla. Näin tarjoat houkuttelevia suupaloja etkä yritä tukehduttaa lukijaa. Nettisivujen kävijät yleensä ensin skannaavat näkymää, sitten vasta lukevat.

 

5. Kuvat tekevät sisällöstä helpommin jaettavan

Sisällöissä olevat kuvat saavat ihmiset jakamaan sisältöjä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi kuvalliset sisällöt saavat enemmän näkyvyyttä somessa. Tutkimuksessa ilmeni, että artikkelit, joissa oli kuva jokaista 75–100 sanaa kohden, saivat kaksinkertaisesti enemmän jakoja kuin muut artikkelit. Myös Facebookin kuvalliset julkaisut saivat kaksinkertaisesti enemmän näyttöaikaa kuin kuvattomat julkaisut.

Jos haluat luoda sisältöä, jota ihmiset jakavat sosiaalisessa mediassa ja joiden parissa viihdytään, lisää kuvien määrää.

 

6. Kuvat parantavat hakukonenäkyvyyttä

Kuvat parantavat listaustasi hakukoneissa ja auttavat ihmisiä löytämään sisältösi paremmin. Muista lisätä kuviin lyhyt ja ytimekäs kuvaus, joka käyttää tärkeimpiä avainsanojasi. Kuvien listaus toimii hakukoneilla samaan tapaan kuin sivustojen listaus. Kuville kannattaa valita samankaltainen nimi kuin tekstiin, mutta ei aivan identtistä, jotta ne nousevat hakutuloksissa vielä paremmin.

Kuvien laatuun ja määrään kannattaa panostaa. Kuva ois kiva, mutta ei ihan mikä tahansa kuva.

 

Millaisia kuvia kannattaa julkaista? Riippuu ostajapersoonista. Aloita luomalla ostajapersoonat, avuksi voit ladata muistilistamme.