Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

 

Mitkä ovat yleisimpiä haasteita markkinoinnissa, ja mitä niille voisi tehdä? Laadimme ennen kesää leikkimielisen Markkinoinnin kuntotestin, jonka avulla saattoi selvittää oman markkinointinsa kuntoa. Testin voi edelleen käydä täyttämässä täältä. Testissä kysyttiin mm. sitä miten tietyt markkinoinnin yleiset haasteet koetaan vastaajien keskuudessa; ovatko ne akuutteja ongelmia vai jo ratkaistuja.

 

Kaikki ehdotukset saivat vastaajilta klikkauksia, joten puretaan asiaa vielä hieman lisää haaste kerrallaan.

 

Haaste 1: tarvitsemme lisää kävijöitä omiin kanaviin

Trafiikkia omiin kanaviin voi myös ostaa, mutta liikenteen laatu voi silloin olla kyseenalaista: tulevatko kävijät kanaviin oikea tarve mielessään?

Parempi ratkaisu on varmistaa että omista kanavista löytyy vastaus kaikkiin niihin kuluttajan tarpeisiin tai ongelmiin joihin tuotteesi tai palvelusikin vastaa. Tee avainsana-analyysi ja selvitä mitkä ovat eniten haettuja hakutermejä niistä teemoista, jotka liittyvät tuotteesi tai palvelusi tarjoamaan ratkaisuun.

Sitten: sisältöä, sisältöä ja sisältöä. Kävijä, joka löytää sinut sellaisen sisällön avulla, joka tarjoaa ratkaisua tiettyyn ongelmaan, on relevantti kävijä. Eri ihmiset voivat aloittaa ratkaisun hakemisen eri lähtökohdista joten sisältöjä kannattaa tuottaa kaikista mahdollisista eri näkökulmista. Aktiivinen sisällöntuotanto kertoo myös Googlelle että olet tosimielellä liikkeellä, joten more is more, kunhan sisältö on järkevää ja laadukasta.

 

Haaste 2: tarvitsemme lisää liidejä myynnille

Nyrkkisääntönä voi sanoa, että mitä enemmän liidejä kerätään, sitä enemmän niitä yleensä saadaan. Jos kävijöitä tarvitsee tunnistaa enemmän ohjata enemmän liideiksi, kannattaa lisätä konversiopisteitä jotka tämän mahdollistavat.

Konversiopisteet voivat olla erilaisille hyödyllisille postituslistoille liittymistä, oppaita tai e-kirjoja joiden avulla kuluttaja voi saada lisätietoa tai apua tiettyihin asioihin, testejä jotka auttavat kuluttajia hahmottamaan tilannettaan, checklistejä joilla selvittää itselleen asioita, tutoriaaleja, tutkimustietoa, vain luovuus on rajana.

 

Haaste 3: omien sivujen kävijät eivät konvertoidu riittävän hyvin asiakkaiksi

Syitä voi olla tietenkin lukuisia, ja niitä kannattaa ryhtyä sulkemaan pois yksi kerrallaan.

Voiko sivuilla ryhtyä asiakkaaksi riittävän helposti? Onko sivuilla pullonkauloja – kohtia, joissa sivuilta poistuminen on merkittävän suurta? Vastaavatko myös verkkosivunne lupaustanne, jonka olette kuluttajille antaneet? Vastaavatko sivut myös kokonaisuutena asiakkaan tarpeeseen, jota olette ratkaisemassa?

 

Haaste 4: haluamme lisää myyntiä nykyisistä asiakkaista

Aktiivinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa auttaa tunnistamaan asiakkaiden kiinnostuksen kohteita ja tarjoaa lisämyyntimahdollisuuksia. Markkinoinnin automaation avulla koko tätä prosessia voi tehostaa huomattavasti. Samalla markkinoinnin mittaaminen paranee, mikä tuo automaattisesti lisää tukea markkinoinnin kehittämiseen.

 

Haaste 5: emme tiedä mitä polkua pitkin asiakkaaksemme päädytään

Tämä on yleinen ja ymmärrettävä haaste, sillä kuluttajien käyttäytyminen on joka tapauksessa hyvin vaikeasti ennakoitavissa. Mitä enemmän dataa, sitä paremmin asiaan voi kuitenkin päästä kiinni. Seuraa mistä kanavista kauppaa tulee, tee asiakaskyselyistä ja selvitä miten ja miksi he ovat päätyneet asiakkaiksi, testaa ja kokeile eri asioita.

 

Haaste 6: emme tiedä, miksi myynti verkossa ei vedä

Tähänkin syitä voi olla loputtomasti, verkkosivujen toteutuksesta aina mihin, eikä syiden arvailu ole mielekästä. Jos myynti kuitenkin muuten vetää, mutta juuri verkon kanavissa on haasteita, niin ratkaisu voi löytyä kenties jo tuolta edellisistä kohdista. Kannattaa siis käydä ne läpi ja miettiä löytyykö niistä parannettavaa. Apuakin tähän voi saada.

 

Markkinointi on jatkuvan kehittämisen prosessi, eikä asiat ratkea niin että etsitään ongelma ja hoidetaan se pois päiväjärjestyksestä. Markkinointi vaatii jatkuvaa kehittämistä. Näitä asioita aktiivisesti tutkimalla voi kuitenkin pysyä kartalla oman markkinoinnin tilanteesta ja reagoida muuttuviin tilanteisiin.

 

Mistä Markkinoinnin kuntotestissä oli kyse, ja miten siihen vastattiin? Lataa kuntotestin tulosraportti ja katso miten kyselyyn osallistuneet ovat vastanneet.