Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

5 parempaa vaihtoehtoa ohuille markkinoinnin mittareille

 

Itselleni esitettiin tovi sitten melko yllättäen kysymys: “mitkä ovat some-kampanjan oikeat KPI:t?” Ihan perusteltu kysymys, joskin vaikea vastata lonkalta tuntematta tilannetta sen paremmin. Jäin kuitenkin miettimään että vaikka en pystynyt heti antamaan tyhjentävää vastausta, niin joitain yleispäteviä ohjeita voi asiaan silti antaa, nimittäin siitä mihin mittareihin ei liikaa kannata keskittyä, ainakaan pääasiallisesti.

 

Aiheesta innoittuneena tässä siis 5 mittaria mitä pelkästään seuraamalla jää toimenpiteistä aika ohuelti käteen.

 

Ohut mittari: Facebook-seuraajat / tykkääjät

Facebookin orgaaninen tavoittavuus jatkaa laskuaan, eikä valtaosa sivun faneista käytännössä näe koskaan markkinoijan postauksia. Ja vaikka näkisi, tykkää-napin painaminen on oikeasti liiketoimintaa mietittäessä merkityksellistä kuin kärpäsen surina markkinoijan korvassa.

Parempi mittari: Engagement

Hieman pidemmälle some-toimenpiteiden mittaamisessa pääsee jo engagement ratea seuraillessa. Engagement rate laskee kaikkien postaukseen jollakin tapaa reagoineiden kontaktien osuuden postauksen nähneistä kontakteista. Näin suoriutumista voi todentaa jo piirun verran paremmin, ja tykkäyksiä suurempaa sitoutumista osoittavat kommentit ja jaot saadaan mukaan. linkki facebook insights

 

Ohut mittari: verkkosivun vierailijat

Omille verkkosivuille voi joko hommata liikennettä rahalla mielin määrin, tai sitten nähdä vaivaa ja ohjata oikeat ihmiset sivustolle, oikeista syistä. Lopulta on kuitenkin melko samantekevää kumpaa tapaa käyttää, ellei sen jälkeen tapahdu mitään. Kävijämäärän kehitys on hyvä suuntaa-antava mittari kanavalle, mutta itse kävijämäärä ei vielä paljoa kerro siitä missä mennään.

Parempi mittari: konversiot

Nykyaikaisen markkinoinnin ja myynnin keskeinen kanava on omat verkkosivut, kunhan ne on muotoiltu vastaamaan kuluttajien ostopolkua. Sivuilta tulisi löytyä pisteet, joiden kautta kuluttajia voidaan auttaa eteenpäin ostoprosessissaan. Konversiopisteet auttavat kertomaan markkinoijalle kuluttajan kiinnostuksen kohteista sekä tarjoamaan oikeanlaista sisältöä ja apua kuluttajan tarpeisiin. Mittaa ennemmin siis konversioita: niiden määrää, suhdetta kävijämäärään sekä minkälaisia konversioita sivuilta tulee.

 

Ohut mittari: uutiskirjeen tilaajat

Uutiskirjeiden tilaajissa massasta on kyllä etua. Tilaajalistan pidentyminen on myös siten parempi juttu kuin listan lyheneminen. Silti itsellänikin on Gmailin promotions-välilehdellä liuta sellaisia uutiskirjeitä, joita avaan aniharvoin jos koskaan. Itse kirjeen tilaajien määrä ei vielä kerro koko totuutta.

Parempi mittari: palaavat lukijat

Uudet lukijat on hyvä, mutta tilataanko uutiskirjeesi ja luetaan vain kerran? Se, että entiset tilaajat palaavat lukemaan uutiskirjeiden sisältöä, sen sijaan että lukevat vain sen ensimmäisen, on todellinen vihje siitä että kirjeen sisältö on hyvää ja lukijat kokevat sen hyödylliseksi.

 

Ohut mittari: sähköpostien avausprosentti

Sähköpostien avausprosentti on erinomainen mittari sille, miten hyviä otsikoita kirjeisiin on laadittu. No, on se toki indikaattori siitä että jotain voi tapahtua – mutta mitään ei varsinaisesti ole vielä tapahtunut kun tietty määrä ihmisiä avaa tietyn sähköpostin.

Parempi mittari: CTR

Sähköposteja ei tulisi lähetellä huvin vuoksi. Niillä pitäisi olla jokin tavoite. Yleensä tämä tavoite ilmenee suunnitellulla call-to-actionilla, jolla viestin avaajaa pyritään aktivoimaan. Aktivoinnin onnistuminen eli sähköpostin click-through-raten seuraaminen onkin huomattavasti parempi mittari viestinnän toimivuudelle.

 

Ohut mittari: liidien määrä

Ei liidien määräkään täysin väärä mittari ole. Liidien määrän kehitys tietyllä aikavälillä voi kertoa suunnan mihin ollaan menossa. Tosin on hyvä huomata että liidien määrän kasvaminen ei tarkoita automaattisesti sitä että ollaan menossa oikeaan suuntaan.

Parempi mittari: liidien laatu

Kun liidit ovat laadukkaita, myyntitiimi on tyytyväisempi. Kun myynti osaa vielä kertoa markkinoinnille, että olivatko liidit laadukkaita ja jos ei niin miksi, voi markkinointikin kehittää toimintaansa eteenpäin. Liidejä on oltava riittävä määrä, mutta tärkeämpi asia kuin määrän kasvattaminen on käytännössä aina liidien laadun parantaminen.

Liidien laadulle kannattaa asettaa yhdessä myynnin ja markkinoinnin kanssa laadullisia mittareita, joita on helppo seurata. Perinteisin ja konkreettisin mittari on suhde millä liideistä saadaan kauppaa, mutta myös esimerkiksi tehdyt tarjoukset liideille voi olla hyvä aiemman vaiheen mittari. Kun nähdään mille liideille tarjouksia on tehty, lisää se ymmärrystä siitä, millaisia liidejä jatkossa kannattaa pyrkiä tuottamaan.

 

Miten hyödyntää analytiikkaa tehokkaasti sisältömarkkinoinnissa? Lataa käytännön vinkit analytiikan hyödyntämiseen.