Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

5 timanttista asiakkuusmarkkinointicasea

 

 

Sarjassamme hyvät markkinointicaset käännämme tällä kertaa katseen erityisesti erinomaisiin asiakkuusmarkkinoinnin toteutuksiin. Tässä muutama mainitsemisen arvoinen markkinoija ja case, jotka ovat jääneet mieleemme ja joista voi mielestämme ottaa mallia!

 

Tesla

Päätös Teslan hankinnasta on jo jonkinmoisen prosessin tulos, mutta autonhankintaprosessi ei tuoreen autonostajan omassa päässä tietenkään pääty vielä kauppahinnan siirtoon. Eikä pääty kyllä Teslankaan päässä, vaan siitä alkaa Teslan markkinoinnin seuraava vaihe.

Toimitusta odotellessaan asiakas saa viikoittaisen Tesla-videon sähköpostiinsa. Videot liittyvät tilattuun autoon, yleensä tuore asiakas saa käyttöohjeita ja vinkkejä autostaan. Tämä ei vain torju ostokrapulaa, vaan asiakas sitoutuu brändiin entistä tiukemmin vaikka joutuisi odottamaan toimitusta vähän pidempäänkin. Lisäksi kiesin saapuessa ostaja osaa myös jo käyttää menopeliä huomattavasti paremmin kuin jos opettelu alkaisi nollasta. Hienoa, vilpitöntä palvelua ja lisäarvoa asiakkaille. Blogin toimitus myös väittää tämäntyyppisen, palvelevan markkinoinnin lisäävän tyytyväisyyttä ja suosittelua brändistä edelleen – näinhän blogin toimituskin sai kuulla Teslan erinomaisesta asiakkuuksien hoidosta.

 

Musti ja Mirri

Musti ja Mirri on viime vuodet kasvanut vinhaa vauhtia ja kävellyt palkintogaalan lavalta toiselle. Mutta miksi? No, ainakin koska heillä on kanta-asiakkaita. Ja paljon. Jopa 2/3-osaa Mustin ja Mirrin liikevaihdosta tulee kanta-asiakkailta. Toki jokainen liikkeeseen sisään astuva saa Mustissa ja Mirrissä samaa erinomaista palvelua, mutta kanta-asiakkuus ja ostosten keskittäminen on myös tehty aidolla tavalla kannattavaksi. Kanta-asiakkuuteen houkuttelemiseksi kantisostot kerryttävät bonuksia, ja kanta-asiakkaille on myös täysin omat tarjouskampanjansa.

Euromääräisten etujen ohessa Musti ja Mirri osoittaa välittämistään asiakkailleen myös muilla tavoin. Asiakastapahtumat voivat olla esimerkiksi uusien tuotteiden makutestausta lemmikeille tai pentutreffejä. Uusien tuotteiden ottamisesta valikoimaan kysytään myös asiakkailta. Jopa mystery shopping -testauksissa käytetään testaajina vapaaehtoisia asiakkaita. Koko konsepti näyttää olevan rakennettu asiakkaiden ja lemmikkien ehdoilla, ja se on toki myös näkynyt viivan alla jo useana vuonna peräkkäin.

 

Hill’s

Myönnettäköön että tämä nosto perustuu allekirjoittaneen omakohtaisiin kokemuksiin, mutta asiakaskokemus on niin mainio että näin voi helposti tehdä.

Eläinruokavalmistaja Hill’sin asiakkuusmarkkinointi kokonaisuudessaan tiivistyy yhteen viestintäalustaan, mobiilisovellukseen, joka kasaa yhteen näkymään kaiken mitä asiakkuuteen liittyy: ajankohtaiset asiat ja sisällöt, vaihtuvat edut ja tarjoukset, some-sisällöt, kasvattajien oman klubin, eläimiin liittyvien palveluiden linkit (maksettua näkyvyyttä tai ei, samantekevää kun relevantti tieto on helposti saatavilla), sekä tietysti oman bonuskortin, johon Hill’s-ostokset kerryttävät leimoja, jotka muuttuvat rahanarvoisiksi etuseteleiksi.

Sovellus on malliesimerkki siitä miten asiat voi tehdä erittäin yksinkertaisesti mutta erittäin hyvin. Käteistä rahaa kerryttävät bonukset houkuttelevat rekisteröitymään ja käyttämään sovellusta, ja kaikki kuviteltavissa oleva muu arvokas tieto löytyy samasta paikasta, mikä on omiaan sitoutumaan sovelluksen käyttöön ja asiakkuuteen. Missä on lähin Hill’s jälleenmyyjä? Klikkaa sovellusta ja Google maps etsii paikan ja reitin. Eläinten omistajat ostavat ruokaa eläimilleen jatkuvasti, ja Hill’sin asiakkaat melko todennäköisesti heidän ruokiaan. Toimitus peukuttaa!

 

Kotipizza & Hesburger

Aina pyörää ei suinkaan tarvitse keksiä uudelleen. Kotimaiset ravintolaketjumme ovat molemmat onnistuneet erinomaisesti markkinoinnissaan mobiilisovellustensa kautta. Kotipizzan pizzanappi otti inspiraationsa Amazonin 1-click toiminnosta. Napin painalluksella voi tilata suoraan oman vakipizzansa omaan vakipizzeriaan, yhdellä painalluksella.

Hesburgerin ennakkotilaus + noutotiski -toiminnolle taas löytyy kosolti esimerkkejä, ja lisäksi maankuulut etukupongit siirtyivät sovelluksen myötä myös digitaalisiksi. Tulos: 400 000 sovelluksen latausta. Yksinkertaista, toimivaa, asiakkaan ehdoilla markkinoimista. Viime vuodet molemmat ketjut ovatkin olleet vahvassa kasvussa!

 

Kiinnostaako asiakaslähtöinen markkinointi? Lataa asiakaslähtöisen markkinoinnin parisuhdevinkit ja lue lisää.