Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

4 casea hyvää kuntamarkkinointia

 

Koska hyvät caset aina kiinnostaa, meitäkin, niin nostamme niitä tasaisin väliajoin blogiimme. Toimituksemme törmäsi hiljattain Kuntaliiton selvitykseen kuntien verkkoviestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä vuonna 2018. Kuntien elinvoima ja tulevaisuus riippuu paljon kuntien kilpailukyvystä ja asukkaiden viihtymisestä kunnissa, joten markkinointia tarvitaan tälläkin saralla erittäin paljon. Selvityksen mukaan kunnat ovatkin tällä vuosikymmenellä kehittäneet markkinointiaan huomattavasti, eläen esimerkiksi vahvasti somessa yhdessä kuntalaisten kanssa.

 

Näin kesäaikaan kun kotimaan lomakohteitakin mahdollisesti mietitään, ajattelimme katsoa asiaa siltä kantilta että millaista kuntamarkkinointia eri puolilla Suomea tehdään. Tässä muutama suosikkimme.

 

Mänttä-Vilppula – Taidepääkaupunki

10 000 asukkaan Mänttä-Vilppula mänttäläisen ystävän omin sanoin: “persläpi keskellä ei mitään, sinne on Tampereeltakin vielä tunti. Oriveden kohdalla loppuu valtatie ja pitää jatkaa kapeaa kantatietä”.

Mutta kuinka ollakaan: kärkinään upeat Serlachius-museot sekä Mäntän kuvataideviikot, Mänttä-Vilppula on noussut yhdeksi taiteen keskukseksi Suomessa, museon ollessa Suomen kolmanneksi vierailluin Ateneumin ja Kiasman jälkeen. Museokierroksen jälkeen kävijä voi poiketa Michelin-kokki Pekka Terävän ravintola Göstassa nauttimassa tasokkaimpia aterioita mitä Suomesta saa. Pidempään viihtyvälle on myös kasvavaa festivaalitarjontaa.

Slogan “taidepääkaupunki” saa lopullisesti katetta vuonna 2026 jos hanke menee läpi: Tampere ja Mänttä-Vilppula ovat yhdessä hakeneet Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Well done!

Serlachius-museo

Kitee, Keski-Karjala ja Seppo Räty

Pontikka on Kiteeltä, joten Kitee – Kirkkaasti paras, on varsin naseva slogan. Seppo Räty taas on vierestä Tohmajärveltä, joten hänen mukanaolo Kiteen, Tohmajärven ja Rääkkylän seudun markkinoinnissa on mitä luonnollisin asia.

Perinteisen kesämökkiseudun Keski-Karjalan yhteisessä kampanjassa tiiviistyy useampi elementti tästä kombosta hillittömällä tavalla: Keski-Karjala: ei paskempi paikka. Eikä pidä unohtaa kiteeläistä Nightwishiä, joka on myös onnistuneesti kytketty kotipitäjänsä pöhinään. Vierailuvinkki on Kiteen kotiseutumuseo, josta löytyy oma nurkkaus Nightwishillekin. Toimituksella on myös sisäpiiritietoa Pave Maijasen Lähtisitkö -kappaleen taustoista: sanoitukset syntyivät soutureissulla Kitee-Kesälahti-Uukuniemen alueen Pyhäjärvellä. Odottelemme koska valkean helmen järvi otetaan mukaan alueen markkinointiin!

 

Kouvola – #munbetonihelvetti

“Suomen suurin ratapiha”, Suomen Tsernobyl”, “Fifty shades of grey”, Kouvola voi olla vähän betoninen, mutta ainakin se on asukkaiden omaa betonia.

Hashtag #munbetonihelvetti on ollut pystyssä jo 3 vuotta Instassa, Twitterissä, Facebookissa sekä omalla verkkosivullaan. Kaupunki starttasi kampanjan sissityyliin ja joukkoisti kaupunkilaiset tuottamaan sisältöä omasta kotikaupungistaan. Tämä johti betonihelvetti -termin täydelliseen omistamiseen netissä, eikä enää ollenkaan niin huonossa valossa. Kampanja myös onnistui aktivoimaan paikallisia: tuloksena oli kunniamaininta Kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa!

 

Pori – todella outo, ehdottoman uniikki

Koska porilainen ei todellakaan tee kuten käsketään – mieluummin tekee sitten väärin – niin Porin brändiuudistuksen ajateltiin menevän metsään jo lähtökohtaisesti jos kaupungin johto keskenään luo porilaisille uuden brändin. Uudistuksen onnistumisen avaimeksi miellettiin prosessi jolla uudistus tultaisiin tekemään.

Niinpä kaikki porilaiset otettiin mukaan yhteisölliseen luovaan prosessiin, tavoitteena määritellä Porin uusi brändi. Esimerkiksi Mainostoimisto Porikseen rekrytoitiin lehti-ilmoituksella kaikki 85 000 porilaista, joista kuka tahansa saattoi kävellä toimiston ovesta sisään konsultoimaan brändiasioissa.

Tämän jälkeen kaupunkilaisten on ollut helppo ottaa uusi brändi omakseen, ja positiivinen mielikuva on välittynyt uudistuksen myötä läpi Suomen. Kunniamaininta on toistaiseksi tullut tänä vuonna Grand Onessa sekä kultaa Finnish Comms awardsissa.

Porin karhu

 

Mikä näitä esimerkkejä yhdistää? Ainakin se, että nämä kunnat erottautuvat omilla vahvuuksillaan. Kaikilla seuduilla on jotain tunnistettavaa ja uniikkia, joten viestien kärjiksi on valittu seudun omia, aitoja elementtejä Seppo Rädystä ja Serlachiuksista betoniin ja itsepäisyyteen. Näin saavutettua positiota on mahdotonta kopioida. Hyvä brändi-identiteetti ei ole sepitettä vaan pohjautuu todellisiin, markkinoijan olemuksen ytimestä johdettuihin attribuutteihin.

 

Missä kunnossa oma markkinointisi on? Tee markkinoinnin kuntotesti, saat ajatuksia markkinoinnin kehittämiseen ja pohdiskeluun.