Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

29 sisältömarkkinoijan työkalua, joista rakentaa oma ”työkalupakki”

 

Sisältömarkkinointi <3 teknologia.

Markkinoinnin ja myynnin parissa työskenteleville on tarjolla enemmän tietoa ja työkaluja kuin koskaan. Rakentamalla itsellesi ja yrityksellesi sopivan ”työkalupakin” säästät aikaa ja saat markkinoinnistasi enemmän tehoja irti.

Keräsimme listan 50 kiinnostavasta markkinoinnin ja myynnin työkalusta. Pyrimme ottamaan listalle mukaan ilmaisia tai mahdollisimman edullisia työkaluja, jotta ainakaan hinta ei olisi este työkalujen hyödyntämiselle.

29 markkinointityökalua, joihin sinun kannattaa tutustua

Sisältöjen suunnittelu

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner on ilmainen ja hyvä työkalu avainsanojen määrittelyyn ja hakuvolyymien etsimiseen. Työkalu vaatii Google Adwords-tilin luonnin.

Google-haku

Yksi hyvin helppo tapa ymmärtää ihmisten hakukäyttäytymistä on tutkailla Google-haun automaattisesti ehdottamia variaatioita tietysta hakulausekkeesta. Toinen hyvä paikka bongata avainsanaideoita on katsoa Google hakutulossivun alalaidassa olevia ”Aiheeseen liittyvät haut”-listausta.

ubersuggest.io

Varsinainen avainsanaideoiden linko. Ubersuggest.io on ilmainen työkalu, jolla voit hakea helposti avainsanaideoita ja -variaatioita valitsemallesi termille. Yksi käyttötapa: Hae ubersuggest.io-työkalulla eri variaatioita ja kopioi nämä Google Keyword Planneriin. Näin saat tiedon hakusanavariaatioiden hakuvolyymeista.

Answerthepublic

Answerthepublic on mielenkiintoinen työkalu, jossa syötät tietyn hakusana, kuten ”auto” ja työkalu kertoo sinulle esimerkiksi millä kysymyksillä ja prepositioilla ihmiset hakevat hakukoneista ”auto”-termiä. Esimerkiksi ”Miten auto korjataan” tai ”auto vuokralle”. Työkalun ainoa huono puoli on se, että siitä ei löydy suomenkielisiin hakuihin pohjautuvaa versiota (esim. UK, Ruotsi ja Norja löytyy).

Google Trends

Haluatko tietää, mitä Suomi googlaa ja mitkä ovat tällä hetkellä pinnalla? Google Trends on erittäin näppärä työkalu, kun haluat löytää esimerkiksi tiettyjä kausittaisia trendejä hakusanoille tai ymmärtää paremmin mitkä asiat ”trendaavat” tällä hetkellä.

Keskustelufoorumit

Keskustelufoorumeilla ihmiset käyvät aktiivisesti keskustelua ja jakavat mielipiteitään. Vaikka joukossa on myös turhankin kiivasta keskustelua, joukossa on myös paljon markkinoijalle relevanttia keskustelua liittyen eri toimialoihin, palveluihin ja brändeihin. Siksi onkin hyvä seurata, mitä tietyn aihepiirin ympäriltä keskustellaan.

Kansainvälisesti markkinoijat ovat aktivoituneet käyttämään esimerkiksi Quoraa ja Reddittiä yhtenä kanavana sisältöideoiden löytämiseen ja jalostamiseen.

Visuaalisuus

Canva

Yksi monipuolisimpia ilmaisia visutyökaluja. Canvan avulla voit tehdä helposti erilaisia somekuvia, infograafeja, presentaatioita jne. Palvelusta löytyy paljon ilmaisia taustoja, elementtejä ja kuvia. Myös lisämaksusta mahdollista käyttää todella kattavaa lisämateriaalipankkia.

Kuvapankit

Hyvien kuvien löytämiseen voit käyttää ilmaisia kuvapankkeja. Suosittelemme käyttämään mahdollisimman laadukkaita kuvia, joita löydät muun muassa Pexelsistä tai Unsplashista.

Animaker

Animaker on kätevä työkalu animoitujen videoiden tekemiseen. Pääset alkuun ilmaisella lisenssillä, mutta videoiden keston pidentyessä ja videoiden määrän kasvaessa palvelu muuttuu maksulliseksi.

Sähköpostimarkkinointi

MailChimp

MailChimp on ehdoton sähköpostimarkkinoinnin ykköstyökalu. Helppokäyttöinen ja kokonaisvaltainen työkalu uutiskirjeiden lähettämiseen, sähköpostiautomaatioon ja oman rekisterin hallintaan. Ilmaisella lisenssillä pääsee suhteellisen pitkälle, rekisterin koon kasvaessa muuttuu maksulliseksi, mutta hinta ei päätä huimaa.

Drip.co

Drip.co on monipuolinen sähköpostimarkkinoinnin automaatioon. Ilmainen 100 kontaktiin saakka, tämän jälkeen muuttuu maksulliseksi.

Kontaktien hallinta

HubSpot CRM

 HubSpot tarjoaa monipuolisen ja käyttäjäystävällisen CRM-ratkaisun. Ja mikä uskomattominta, se on ilmainen. Ehdottamasti varteenotettava CRM-ratkaisu sekä pienemmälle että suuremmallekin yritykselle.

Pipedrive

Pipedrive on myynnin CRM-työkalu, joka on todella helppokäyttöinen ja perustuu myös vahvasti myyntiputken visualisointiin. Pipedrive on oikeasti myynnin CRM, jonka käyttö on helppoa eikä pakkopullaa.

Zapier

Yrityksillä on käytössään usein monia erilaisia verkkopalveluita ja työkaluja. Suuri ongelma on se, että tieto on usein ”siiloutunut” näihin yksittäisiin järjestelmiin. Zapier on palvelu, jonka avulla sinun on helppo integroida eri työkaluja yhteen ilman työlästä integraatioprosessia.

Liidien keruu

Sumo

Sumon avulla sinun on mahdollista luoda ilmaiseksi verkkosivustollesi mm. some-jakopainikkeet, pop-up lomakkeita ja muita liidinkeruuseen käytettäviä elementtejä.

HubSpot Collected Forms

HubSpotin ilmaisessa Free-versiossa käytössäsi on Collected Forms-niminen toiminnallisuus, jolla keräät kaikista verkkosivustollasi olevista lomakkeista lähetysdatat talteen ja pystyt seuraamaan esimerkiksi käyttäjän vierailuhistoriaa sivustolla (millä sivuilla käynyt). Free-versiossa kävijädata on voimassa 7 päivää kontaktitietojen keräämistä edeltävältä ajalta. HubSpot Starter-lisenssissä (noin 50€/kk) tätä rajoitusta ei ole.

Drift

Drift tarjoaa sinulle monipuoliset toiminnallisuudet verkkosivustosi kävijöiden aktivoimiseen. Mahdollistaa muun muassa chat-toiminnon ja automatisoidun viesitinnän kävijän käyttäytymisen tai kysymien kysymysten pohjalta.

Hakukonelöydettävyys

Screaming Frog

Screaming Frog on hakukoneoptimoinnin kehittämiseen suunniteltu työkalu, jolla voit hakea ja prosessoida helposti sivustosi sisältöjä ja sivuja esimerkiksi rikkinäisten linkkien, sivujen uudelleenohjauksien tai duplikaattisisältöjen varalta. Ilmaisversiolla pääsee hyvin liikenteeseen, mutta on hyvä huomioida ilmaisversion rajoitus: voit hakea vain 500 sivun tietoja.

MozBar

MozBar on selaimen lisäosa, jolla voit seurata esimerkiksi oman sivustosi ja eri verkkosivustojen hakukoneoptimoinnin kannalta keskeisiä tietoja (meta-tiedot, linkkien määrä jne). MozBar on saatavilla Google Chrome-selaimeen.

HubSpot Website Grader

Haluatko tietää miten oma tai kilpailijasi verkkosivusto pärjää? Testaa Website Graderia ja saat pisteytyksen verkkosivustostasi. Saamasi pistemäärä koostuu mm. sivuston hakukonelöydettävyyden ja mobiilitoimivuuden tasoon.

 

Analytiikka

Google Analytics

Maailman käytetyin analytiikkatyökalu. Jos yrityksessäsi on jo käytössä Google Analytics, kannattaa työkalu ottaa tehokäyttöön. Vinkkejä löydät sisältömarkkinoijan analytiikkaoppaasta.

Cyfe

Cyfe on sovellus, jonka avulla voit kerätä eri markkinoinnin tai myynnin datan yhteen visuaaliseksi dashboardiksi. Säästää aikaa, kun ei tarvitse käydä monessa eri järjestelmässä ja työkalussa etsimässä tietoja.

Google Search Console

Google Search Console on hakukonelöydettävyyden seurannan kannalta tärkeä työkalu. Tätä kautta pääset esimerkiksi kiinni orgaaniseen hakulausekkeisiin eli millä organisilla hakusanoilla ihmiset päätyvät sivustollesi.

Google Url Builder

Haluatko seurata entistä tarkemmin, mistä kampanjoista ja sisällöistä ihmiset päätyvät sivustollesi? Lisää linkkeihin tunnisteita Google Url Builderin avulla ja pystyt seuraamaan liikenteen lähteitä ja kampanjoita Google Anayticsissa.

Sosiaalinen media

Buffer

Buffer tarjoaa helppokäyttöisen tavan sosiaalisen median hallintaan. Voit hallinnoida sosiaalisen median kanaviasi Bufferin kautta, ajastaa postauksia ja analysoida tuloksia. Peruskäyttö on ilmaista.

Hootsuite

Hootsuite on hyvin samantapainen työkalu kuin Buffer. Hootsuite tukee useampia sosiaalisen median kanavia kuin Buffer (Hootsuiten App Directoryn kautta on mahdollista kytkeä työkaluun paljon eri kanavia). Hootsuite on myös peruskäytöltään ilmainen.

Projektihallinta

Trello

Todella suosittu, ilmainen työkalu sekä omien työtehtävien hallintaan että tiimin projektinhallintatyökaluksi. Logiikka perustuu kanban-tyyppiseen ajatteluun, jossa yksittäiselle tehtävälle luodaan kortti, jota siirretään työn etenemisen mukaan eri vaiheisiin. Trellon kautta voit jakaa projekteihin liittyvät materiaalit, kommentoida ja esimerkiksi integroida Trellon johonkin pikaviestipalveluun (kuten Slack)

Meistertask

Meistertask on hyvin samantapainen työkalu kuin Trello. Hyvänä ominaisuutena on työpöytänäkymä (desktop), johon voit tuoda mm. omat tehtäväsi.

Todoist

Todoist on näppärä työkalu oman to do-listan hallintaan. Toimii sekä verkossa että mobiilissa, joten tehtävälistasi kulkee aina mukana.

 

 

Miten hyödyntää analytiikka sisältömarkkinoinnissa? Lataa ilmainen Google Analytics-opas.

Lataa analytiikkaopas

Leave a Reply