Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

10 työkalua sisältömarkkinoinnin suunnitteluun

Sisällön suunnittelu lähtee asiakkaan ja hänen tarpeiden ymmärtämisestä. Yksi hyvä lähestymistapa tähän on ostajapersoona-ajattelu, jonka avulla pystytään ymmärtämään paremmin potentiaalisten asiakkaiden tarpeita, haasteita ja tapaa toimia.

Vaikka ostajapersoonat ja sisältöstrategia olisivat niin sanotusti kuosissa, usein sisältöideoiden synnyttäminen vaatii tuekseen lisää tietoa ja impulsseja. Esittelemme tässä 10 työkalua, joita itse käytämme muun muassa sisältöideoiden, -teemojen ja avainsanojen suunnitteluun. Pääpainona ovat ilmaiset työkalut (mutta joukossa on myös muutamia maksullisia)

Google Avainsanojen suunnittelija (Google Keyword Planner)

Ilmainen

Google tarjoaa lukuisia hyviä ja ilmaisia työkaluja markkinoijalle. Yksi niistä on Adwords-työkalun yhteydessä oleva Google Keyword Tool. Tämän avulla voit tarkastella eri hakutermien hakumääriä ja kilpailutilannetta Google-hauissa. On hyvä huomioida, ettei työkalun ilmoittama kilpailutilanne ota huomioon orgaanista hakua, vaan kertoo vain Adwords-mainonnan kilpailutilanteen kyseisellä hakutermillä.

Vaatii Adwords-tilin luonnin (ilmainen).

2. Google-haku

google ehdotuksetgoogle suggest

Ilmainen

Ehkä hieman no brainer, mutta hyvä työkalu. Etenkin Googlen ehdottamat haut on hyvä tapa seurata ihmisten hakukäyttäytymistä. Esimerkiksi kirjoittaessasi Google-hakua katso, mitä vaihtoehtoja Google ehdottaa automaattisesti hakukentän alla olevassa listassa. Samanlainen lista löytyy myös hakutulossivun alalaidasta.

3. Feedly

feedly

Ilmainen

Monesti ongelmana on se, että maailmalta löytyvät kiinnostavat artikkelit, blogikirjoitukset, tutkimukset jne. ovat pirstaloituneet satoihin eri sivustoihin, blogeihin ja medioihin. Feedly on erittäin oiva työkalu itseä kiinnostavien sisältöjen ja teemojen löytämiseen ja arkistoimiseen.

4. ubersuggest.io

ubersuggest.io

Ilmainen

Yksi lemppareistamme. Maksuton työkalu avainsanaideoiden luomiseen. Idea on yksinkertainen: Kirjoita avainsana, ja työkalu antaa sinulle avainsanaehdotuksia. Työkalu perustuu mm. Google-haun antamiin ehdotuksiin. Muista valita haun yhteydessä kieleksi suomi.

5. Google Trends

google trends

Ilmainen

Tämäkin on yksi hyvä ja ilmainen työkalu Googlelta. Trendsin avulla voit seurata eri hakutermien ja teemojen trendejä esimerkiksi tietyllä ajanjaksolla. Voit tehdä myös helposti vertailuraportteja eri hakutermien välillä.

6. Sosiaalisen median keskustelut

Ilmainen/maksullinen (Hootsuitesta sekä ilmais- että maksullinen versio)

Sosiaalisen median palveluiden (kuten Facebook, Twitter, Instagram) hakutoiminnot ovat hyvä tapa etsiä tietoa siitä, mitä ihmiset tietyistä teemoista kirjoittavat.

Olemme käyttäneet mm. Hootsuite-työkalun yhteydessä olevaa monitorointi- ja hakutyökalua, mutta hakuja voi tietenkin tehdä myös suoraan vaikkapa Instagramin tai Twitterin applikaatioilla. Yksi hyvä toiminnallisuus Twitterissä on advanced search.

7. answerthepublic.com

answerthepublic

Ilmainen

Verkosta haetaan usein tietoa ja ratkaisua johonkin ongelmaan. answerthepublic.com visualisoi ja ryhmittelee nämä kysymykset (pohjautuen Googlen ja Bingin hakusanaehdotuksiin) selkeäksi kokonaisuudeksi. Erittäin hyvä työkalu sisältöideoiden ja ihmisiä tietyn teeman ympärillä askarruttavien kysymysten löytämiseen.

Työkalusta ei löydy Suomi-versiota, joten esimerkiksi käyttämällä kielivalintana UK:ta tulokset perustuvat mm. Googlen ja Bingin UK:n dataan. Tästä huolimatta työkalua kannattaa hyödyntää ja kokeilla.

8. Storybase

storybase

Maksullinen

Hyvin samantapainen työkalu kuin answerthepublic.com. Työkalun avulla voit hakea tietyn hakutermin pohjalta suosituimpia kysymyksiä, fraaseja tai hakutermiin liittyviä muita teemoja. Lisäksi mukana myös muun muassa mahdollisuus tarkastella tietystä teemasta kiinnostuneiden ihmisten sukupuoli- ja ikäjakaumaa.

9. visual.ly

Ilmainen / maksullinen

Itse kaipaan usein visuaalisuutta, jotta saan ideat lentämään. Sisällön visualisointityökalu visual.ly on myös oiva työkalu sisältöideoiden löytämiseen. Käytämme mm. visual.lyn view -yhteisöä mielenkiintoisten infograafien etsimiseen.

10. Google Analytics

google analytics

Ilmainen

Google Analytics -työkalun avulla voit seurata, miten esimerkiksi verkkosivustosi tämänhetkiset sisällöt toimivat ja miten sivustosi kävijät kuluttavat ja liikkuvat sisältöjesi parissa. Ei siis vain kävijästatistiikkaa, vaan konkreettista apua sisällönsuunnittelun ja sisällön tuotannon tueksi.

Vaatii Google Analytics -tilin luonnin (ilmainen).

 

 

Miten hyödyntää analytiikkaa sisällön suunnittelussa ja tuotannossa? Lataa Sisältömarkkinoijan analytiikkaopas!

Lataa analytiikkaopas

Leave a Reply