Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

 

Edellisessä blogissamme kirjoitimme jo siitä mitä kannattaa muistaa sähköpostimarkkinointiin liittyen ylipäänsä. Mutta sitten on kuitenkin vielä se puoli että välillä se viestintä vaan on vaikeaa. Pitäisi olla nokkela ja luova mutta ideat loppuu, tympii eikä aina jaksaisi panostaa. Ei hätää, tähän ongelmaan keräsimme avuksi 10 ideaa luovista tavoista lähestyä sähköpostimarkkinointia.

 

Interaktiiviset sähköpostit

Usein automatisoitujen sähköpostien viestit ovat melko yksisuuntaisia, ja toivottu konversio tai ohjaus on johonkin muualle kuin viestiin vastaamiseen. Kokeile pyytää vastaamaan viestiin ja katso mitä käy! Laita esimerkiksi kyllä / ei -painikkeet viestiin ja seuraava viesti muotoiltuna edellisen vastauksen perusteella. Mikäli saat viestin avaajaan koukuttumaan, voit yrittää ohjata kyseistä henkilöä eteenpäin kohti konversiota hauskasti sähköpostinvaihdonkin avulla.

 

Personointi

Tämä ei ehkä kuulosta tuoreelta idealta, mutta ei sähköpostiviestejä edelleenkään personoida liikaa. Koita tehdä sitä hauskasti, asiakkaan vanhan käyttäytymisen tai ostohistorian perusteella.

“Silmälasisi ovat tietojemme mukaan jo 5 vuotta vanhat – kannattaisi taas tarkistuttaa näkö!”. Tai lisämyyntiä: “Piditkö uudesta televisiostasi? Jos kaipaat ääneen lisää potkua, tutustu näihin”. Personointi on helppoa, miellyttävää asiakkaalle, sekä tutkitusti toimivaa.

 

Otsikkokentän ja esikatselukentän yhteispeli

Otsikko on tärkeä, ja siinä vanhat ohjeet pätee: lyhyttä lausetta. Mutta otsikon jälkeen tulee esikatselukenttä, mihin mahtuu hieman enemmän. Jos otsikko sai sähköpostin lukijan pysähtymään, voi otsikkoa jatkaa esikatselukentässä ja suostutella lukijaa klikkaamaan, esimerkiksi näin:

GIF

GIFeillä voi viihdyttää, mutta silmä myös huomaa liikkeen tehokkaasti, joten GIF voi ohjata katsetta huomioimaan tärkeimmät kohdat viestistä. Yksinkertainenkin liikkuva elementti hoitaa homman, eikä ärsytä liikaa kun se ei hypi suoraan silmille.

 

Jaa kaverille

Sosiaalisen median postauksia jaetaan paljon myös siksi, että somealustoihin on ikään kuin sisäänrakennettu jaettavuus: se on teknisesti helppoa, ja ihmiset on opetettu siihen että se kuuluu somekäyttäytymiseen. Hyötyä tai arvoa sisältävät sähköpostit voivat kerätä jakoja yhtä hyvin, kun siihen vain annetaan mahdollisuus. Kokeile siis laittaa sopiviin viesteihin helppo painike jakaa viesti, ja aktivoiva kehotus tehdä näin jos viestistä voisi olla jollekin lukijan tutulle hyötyä? Näin jaetun viestin huomioarvo on aivan eri sfääreissä, kun se liikkuu tutulta ihmiseltä toiselle.

 

Tuotteen matka

Mikäli tilauksen jälkeen tuotetta joutuu odottamaan enemmän kuin päiviä, voi riskinä olla ostajan alkuinnostuksen lopahtaminen ja huuman hälveneminen. Pidä sitä yllä! Näin lisäät mahdollisuuksia myydä lisää tulevaisuudessa.

Konkreettinen idea voisi olla esimerkiksi sähköpostiraportit tuotteen matkasta: missä tuote kulloinkin menee ja mitä sille kuuluu. Näin asiakas ja tuote ovat jo vähän kuin vanhoja tuttuja kun viimein tapaavat.

 

Tekstin korvaaminen kuvaformaatilla

Tämä ei toki sovi kaikkiin tilanteisiin, mutta hyvässä visuaalisessa designissa silmä lepää, ja kuva voi formaattina selkeyttääkin sanomaa huomattavasti. Hauska ja erittäin miellyttävä esimerkki visuaalisesta ilmaisusta on Ponchon säätiedotteet, jotka tulevat yksinkertaisessa mutta kivassa formaatissa tilaajille päivittäin.

 

Tekstin korvaaminen videolla

Jatkona edelliseen, videoiden kulutus ja käyttäminen viestinnässä kasvaa edelleen vinhaa vauhtia. Silti videolla erottuu vielä sähköpostien joukossa tehokkaasti. Kokeile siis tiivistä videota, jossa käyt asian läpi tekstin sijaan tai sen kanssa.

 

Toimitusjohtajan terveiset

Tätä ei suinkaan tarvitse käyttää jokaiseen viestiin, mutta silloin tällöin viestin lähettäminen asiakkaille suoraan toimitusjohtajan auktoriteetilla välittää arvostusta ja on omiaan lisäämään kiinnostusta. Viestin sisällön kannattaa silloin myös olla jotain muuta kuin tarjousilmoittelua, koskekoon se vaikka yrityksen tilaa ja tekemisiä yleensä. Tai katso vaikka Pizzaguyn Suomen parasta yritysblogia!


Kausittaisuus

Kausiviestittely on tehokasta koska se on ajankohtaista. Sitä voi myös käyttää melkein jokainen markkinoija, myy itse kausituotteita tai ei. Tärkeää on aina ymmärtää mitä pulmia asiakkaalla on, ja ehdottaa ratkaisuja niihin.

Esimerkiksi:

  • Remonttifirma – talon kunnostuksen kausiopas
  • Sähkö ja energia – vinkit energiatehokkuuteen ympäri vuoden
  • Vakuutusyhtiöt – lomakaudet, talven riskeihin varautuminen ym
  • Uima-asut – talvellakin voi uida, avannossa ja ulkomailla
  • Valokuvaus – valo vaihtelee ympäri vuoden, mikä pitää huomioida

Jne, jokaiselta toimialalta löytyy varmasti annettavaa kuluttajille ympäri vuoden.

 

Sitten vain suunnittelemaan, lue vielä lisäksi vinkit ostajapersoonien luontiin niin pystyt onnistut tekemään entistä tehokkaampaa sähköpostimarkkinointia.